Facebook = rabatter
Jag börjar bli riktigt irriterad när man måste ha tillgång till Facebook i en del affärer för att kunna ta del av rabatter!
Var in på Onoff i helgen. "Checka in på Facebook och du får 10% rabatt på alla tv-apparater" Och de som inte kan checka in då? Det handlade om många hundralappar i rabatter..
Stadium: "Checka in på Facebook och du får ett bra erbjudande". Hade ungen med mig en dag och då fick hon checka in. Då kostade mina sneakers (köpte dagen före) 99kr istället för ord 199! Så jag köpte mig ett par vita, då jag inhandlade svarta dagen före för ord.pris. Jag hade själv ingen möjlighet att "checka in".
Är det så här det kommer att se ut i framtiden? Vi måste "checka in" för att få fördelaktiga priser på vissa varor.
Jag blir så irriterad.. 
Ingen annan som tycker att det här är lite "fel" eller orättvist?
Saken är ju att när du checkar in får de reklam. Då visar det på FB att du varit där.
Så den rabatt du får är ju i utbyte att du gör reklam för dem. Men visst kan det kännas irriterande.
Sara
#2 Jag tycker att det är bedrövligt att de som inte har tillgång till dessa funktioner inte får dessa hundralappar i rabatt.
Det är många äldre (och andra med) som inte vill ha dessa mobiltelefoner, och står då utanför.
# 3 Jo jag förstår att det känns surt, men det är ju så att de får nått för att de ger rabatten.
Sara
#4 Eller inte. Nu köpte jag inte tv där pga detta. Jag hade kunnat åka dit och checka in med ungens telefon, men jag tycker att detta var så dumt, så jag gynnar inte dem
Så nu blev de en kund fattigare.

Jag tycker nog att det är ett ganska smart sätt att ge rabatter. När man checkar in så visas det ju för alla ens vänner vilket gör att affären får reklam.
Det är ju ingen lag på att alla ska kunna ta del av alla rabatter. Och att rabatterna inte ska kräva något i motprestation av kunderna. Tycker du inte att det är värt besväret att skaffa facebook och chekcka in så kanske inte heller affären tycker det är värt att ge dig rabatten. :-)
Oskar
#6 Självklart är det bra för företaget! Men för konsumenterna?
Visst är det mitt val att skaffa facebook (vilket jag har, på datorn hemma) men det är också mitt val att inte handla hos dem som jag anser agerar orättvist med rabatter. ALLA som går in dit skulle ha haft denna rabatt anser jag. Men det är jag det! 
Samma sak som ex.vis Elgiganten. En viss rabatt på sortimentet en viss dag. Som gäller alla. Hur bra som helst!
Jag tycker som sagt bara att folk i alla åldrar och utan krav på mobiltelefoner ska kunna känna sig välkomna. Min gamla mor ska kunna köpa en vara utan att känna sig utanför för att hon inte har en mobiltelefon.

Fast reklam och rabatter är väl i första hand till för företagen? De är ju till för att dra till sig kunder och sno marknadsandelar från konkurrenterna. Rabatterna är inte i första hand till för oss konsumenter. Det är nog bra att ha det i bakhuvudet…
#8 Nu skriver jag ju på en konsumentsajt, och jag tänker enbart från "vår" sida.
Vad företagen tjänar på det hela vill jag inte ha i huvudet alls, Det är inte mitt problem. 
Men det kanske är en åldersfråga? Jag kanske är "gammalmodig" som tycker som jag gör? Att alla ska kunna ha rätt till samma rabatter? Och som sagt, jag tänker inte ett dugg på företagen, utan på oss konsumenter, särskilt de som så väl behöver rabatter.
Eller så kan man ju göra som Netonnet. Hålla ständigt låga priser. 
# 9 Man kan ju tycka att alla ska ha rätt till samma rabatter. Men det är faktiskt ingen rättighet och det är ju fritt fram att skaffa en sådan telefon och då få rabatten.
Därmot har de inte rätt att neka någon rabatten om de har en sådan telefon och har checkat in som kravet säger, då är det diskriminering.
Det är ungefär som när halva samhället här fick reklam från McDonalds tror jag det var medan halva samhället inte fick det. Har ingen aning om varför men så var det och antagligen har de som skickat reklamen delat ut den via vissa postnr, irriterande för oss som inte fick någon men återigen deras val.
Sara
#10 Reklamutskick via brevlåda eller internet är en annan sak. Tycker jag.
Men det är väl bara jag då som tycker att det är fel att folk ska behöva ha viss teknisk utrustning när man går in i en butik för att få den rabatt som det skyltas med. Inget företag jag stödjer iaf. 
Nej, tacka vet jag de butiker som har ev. reklamblad i ställ, så att alla som vill kan klippa kuponger eller vad det nu är och åtnjuta rabatterna.
Tur att det finns andra butiker som är måna om ALLA kunder! 
# 11 Fast vad är skillnaden? Några i en stad får rabatt medan andra i samma stad inte får den.
Utgår man från att alla ska ha samma rätt till rabatt så ska det väl gälla alla medier oavsett om det kommer en klippkupong i brevlådan eller om man ska checka in via mobil.
Får du inte klippkupongen så är det väl lika orättvist som att man måste kunna checka in på facebook?
Sara
#12 För mig är skillnaden att när man går in i en fysisk butik och det skyltas om rabatter så tycker jag att alla ska kunna ta del av dem.
Så nu pratar jag inte om reklamutskick via mail och post eller internetbutiker.
# 13 Fast utgången är ju den samma, vissa människor får inte rabatten och vissa människor får rabatten. I mina ögon är det precis lika orättvist isåfall.
Men vi får nog enas om att tycka olika. =)
Sara
#14 Fast skillnaden i mina ögon är att man måste ha köpt/köpa utrustning för att kunna vara delaktig i kampanjer.
Många har medlemspriser i butikerna och det är ok så länge det är gratis att bli medlem.
Visst är vi eniga om att vi är oeniga! 
Nuförtiden så köper en del mat med ICA-kort eller COOP-kort.
Dessa butiker kan se vad man har handlat och skickar ut RIKTAD reklam och rabatter till OLIKA kunder.
Har för mej att även IKEA gör på detta sätt.
Därför väljer jag att handla kontant i mataffärer, men på IKEA handlar jag med family-kort. Detta är mitt val. 
#16 Precis. Så jag väljer mina tillfällen när jag använder mina medlemskort. Men oftast kostar inte medlemskort något och man kan teckna dem i affären.
Det är inte facebook som sådan jag är negativ emot, utan att folk måste inneha en viss elektronisk utrustning för att kunna använda sig av rabatterna.
Jag vet många äldre som drar sig för att vad elektronik heter, de använder inte heller kreditkort. Hade jag nu prompt velat ha en tv till rabatt så hade det inte varit några problem att fixa det, men jag blir lite anti mot sånt här.. *motfallskärring*
Vad är att Checka in? Måste man ha med sig mobilen med internetuppkoppling och bevisa att man är medlem på företagets fb-sajt?
Man har med sig mobiltelefonen och man måste ha en Android eller iPhone modell. Man loggar in sig på Facebook och sedan "checkar" man in på en plats, då står det var man befinner sig. Anger man då ex.vis Stadium, så kommer det upp en ruta med erbjudanden, som man bara får åtnjuta om man gör på detta vis.
Man måste alltså visa upp telefonen och bevisa att man checkat in. Man behöver inte vara medlem eller gilla företagets sida.
Aha okej. Är det det jag ser när folk är på vissa ställe. Tack för svaret maine.
Varsågod