Kan någon förklara för mig....
….varför KRAV och Rättvisemärkta bananer är inplastade? Varför?
Jag köper dem ju delvis för att jag värnar om bra och ekologiska odlingsmetoder och då vill man ju inte att det ska vara extra plast runt varje liten bananknippe.
Hur gör man för att på bästa sätt använda sin konsumentmakt i det fallet?
…har också funderat på det…plast är ju inte direkt miljövänligt?!!

Jag är lite frågande till hur man kan märka en banan eller annan frukt från tropiskt land med KRAV?
Dessa frukter har transporterats runt halva jorden vilket medfört massor av förbränning av fossilabränslen.
---
#2 Ja, visst är det skumt.
Det finns ju bananer på Kanarieöarna tex. Det kanske är därifrån de kommer, måste kolla…
Sådana bananer har växt nästan helt utan konstgödsel, ohyrebesprutning. Det finns små flugor som lägger ägg i stammarna/"kvistarna" o i den yttersta biten av skalet i omogna bananer. Om dessa bananer skulle fraktas så skulle det bli grymt mycket bananflugor i containrarna, lastbilarna och i butikerna när bananerna mognar och blir mjuka.
Jag köper inga bananer överhuvudtaget, eftersom det är så pillemarigt att veta vad man ska välja mellan alla olika märkningar och omärkt. Det är bra mycket enklare att välja rabarber, krusbär o vinbär i morsans frys.
#4 Det är ju en förklaring. Hoppas bara att det är relativt miljövänlig plast. :/
Kan tyvärr inte vara utan mina bananer!!

Man borde kanske fråga sig vad är det som är mest energieffektivt att plasta in bananerna eller använda konstgödsel?
---
Det måste vara ett Stockholms-påfund. ;-)
I Skåne säljs Krav-odlade bananer utan plast.
#6 Motivet till att inte använda konstgödsel är väl inte främst energiåtgång?
problemet finns i Nora oxå….
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#8 OK - norr om Hallandsåsen plats…? ;-)

För att det är en raffineringsprocess att framställa konstgödsel precis som för att framställa plast. Och energi är det enkel att normalisera efter då den är mätbar och det är enkelt att mäta verkningsgraden.
Om det är så att det går åt avsevärt mindre energi att producera konstgödsel än plast så kan man transportera bananerna en längre stäcka utan att det kostar det globala ekosystemet något. Konstgödels består ju egentligen bara av naturliga element. Då man ändå har rubbat ekosystemet för biotopen där man odlar bananer är tillförels i from av kostgödsel i sig inte av någon negativ karaktär.
Det kan dock finnas lokala nackdelar i from av dålig verkningsgrad i gödslingen vilket medför att näringsämnen transporteras till andra ekosystem vilket skapar obalans i dessa.
---
#10 Jag delar inte din syn på konstgödsel.

Syn? Nu hänger jag inte med…
---

Tidigare var Marocko ett jordbruksland men idag bygger dess ekonomi på bland annat fosfatutvinning, vilket är landets största naturtillgång och detta gör Marocko till världens största exportör av detta. Dock bidrar denna utvinning till stora luftföroreningar som är ett stort miljöproblem.

Jag är tveksam till att det är just fosfatutvinningen i sig som är miljöproblemet.
Det är ju snarare hur brytningen går till, det är ungefär som att säga byggandet av cyklar ska förbjudas för att vi bryter järnmalm så oekologiskt..
---

Att tillverka konstgödsel kräver väldigt mycket energi. Jag tror att det är fosforn är energikrävande att tillverka (om mna inte bryter det som ovan) Norge är väldigt stora på konstgödsel både för att de uppfann processen och de låga energipriserna.
googla på tillverka konstgödsel så står det energikrävande i de flesta resultaten.