Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettguldstjärna-till
Läst 2151 ggr
Staffan
0

Insider!

Jag måste bara ge en guldstjärna till Robert Aschberg och programmet Insider. De gör verkligen ett bra program som belyser missförhållanden och granskar viktiga saker.

I kvällens program om 7-Eleven var han lysande. 

Mvh // Staffan

Celia
0

Jag har hört så mycket skit om hans program men jag ser det varje gång. Tycker att han alltid tar upp mycket intressanta och viktiga saker och jag har svårt att förstå att han kan vara illa omtyckt av någon. Aschberg rules ;)

Mvh, fan Cecilia

Ida
0

Jag förstår att han är illa omtyckt av dem som råkar ut för honom, men jag tycker att han är grymt duktig och mycket underhållande att se på!

Ämnena han tar upp uppmärksammas och börjar debatteras och det är bra tycker jag.

precis
0

jag blir förvånad varje gång en person accepterar att bli intervjuad av honom. Man garvar på sig för att man vet hur mycket pisk dom kommer få av robban och de andra på Insider-redaktionen.

men egentligen är jag lite emot de flesta av de olika debattprogrammen som ska "grundligt belysa" och "lösa" 3-4 problem under en sändningstid på 22 - 45 minuter… Det blir ofta som smånotisspalterna i Metro, hackat o malet mellan reklamavbrotten och ingen rätsida.

mandymoo
0

Jag gillar oftast hans program o tycker att det är bra att många olika saker tas fram. Men håller med om att det blir oftas mest hackat eller malet och inget vettigt av det i slutändan ändå. Tycker också att programmen ofta ofta kan vara lite för vinklade åt ett håll… det blir oftast mest ensidigt åt ett håll…

Men om man kan ta programmen med en liten nypa salt så är dom ju ialla fall underhållande.

WiktZac
0

De har väl bra ambitioner, men som precis sade ovan - allt blir så snuttifierat att det är svårt att få sammanhang i det.

Det säger väl mer om oss än om redaktionen kanske - att vi bara klarar av att hålla koncentrationen uppe i fem minuter i taget… Räcka ut tungan 

//Zac

Gasoline
0

Jag gillar Isider och det är bra att han ställer alla "idioter" mot väggen. Däremot tycker jag att han kan vara lite FÖR tasig ibland. Men ja, tummen upp för Robert Aschberg

precis
0

#4 t.ex. Plus med sverker blir ensidigt vinklat och förenklat åt ett håll för att de försöker ta upp generella problem som många i hela landet har varit med om. (även om de bara visar upp ett exempel i programmet)

Insider kanske jobbar på samma sätt, men de har en större o bättre redaktion som kan lägga ner några veckors förarbete på ett inslag.

Celia
0

Alkotestmätningen i Insider (á la Plus) var kanonbra (ja inte mätarna då alltså) ;)

Rickard007
0

Aschberg är bara så grym!

Dock dessa ständiga "social-barns-fallen" där det är så synd om barnen som blir omkring kastade.. Dom är inte så oskyldiga som det verkar då uppstår inte problemet.

Sen är Aschberg korkad med, lånat ut 19 mille… Efter att han gjort det dog den människan han gjorde det till SMART!

Mem trots det är Aschberg grym!

Celia
0

Såg säsongens sista idag :(

Men gud vad dum tarotmästarinnan måste ha känt sig när hon hade alla fel… Har någon här inne slängt pengar på att bli spådd med tarot? Var det lika uselt i så fall?

Mvh, Cecilia

Ida
0

Inte jag i alla fall…. Pinsamt för henne, hon hade inte ett enda rätt stackarn.

Celia
0

Nej, noll koll ;) Hade hon haft 12 rätt (av 15 möjliga) så hade hon fått 100 000:-

Sen var där en transa som ville heta Pia (fick inte ändra) och en tjej som hette Göran som andranamn. Tur att mina föräldrar inte döpte mig till det :)

Rickard007
0

#10, Ja så extremt dålig reklam för skojjarna!

Celia
0

#13 - jag har aldrig trott på just tarot, men det finns ju alltid en viss tvekan när man inte vet eller har testat. Om hon i Insider nu är en av de bästa, så undrar jag hur alla andra är? Jag är inte ens intresserad om någon erbjuder sig att göra det gratis nu. Du har hittat helt rätt ord - det kan inte vara annat än skojare!

precis
0

#14 dom bästa "tarotmästarna" har lika dålig träffsäkerhet som horoskopen/fortunecookies, alltså det är bara gissade & luddiga kommentarer som vilken läsare/lyssnare som helst kan anknyta till och sy ihop sin egen story så att man tycker att det stämmer jättebra in på ens liv. Likadan effekt som att äta placebopiller mot huvudvärk.

"Om du bara lägger manken till i en viss fråga så kommer du att bli jättenöjd med din vecka"

"Om du blir sur nu så kommer du nog hamna i gräl framåt kvällen"

(dom två "specialsydda" horoskopen får ni gratis av mig, no money-back-guarantee) ;)

Sandra76
0

Går programmet på 3:an? Har ju inte 3:an!!

Angående Tarot, så är ju det inte så gammal "uppfinning"(jag visste inte vad jag skulle skriva så det blev uppfinning)

Nu kan jag inte detta, men tarot kom väl på 17 eller 1800 talet.

Det finns kanske de som verkligen kan spå i tarot, men själv anser jag att om man nu kan "se", "hitta" saker så bör det väl komma från metoder man använt i århundraden?

Men jag är novis, jag kan inte detta med tarot..

Celia
0

#15 - passar jättebra för mig. Ska se till att inte bli sur :)

#16 - alla avsnitt går att se på www.tv3.se :)

Sandra76
0

Va bra…tyvärr hittar jag inte avsnitt 8 , det som sändes sist, kanske inte lagts ut än.

Ska kolla på avsnitten lite, tack för tipset ;)

Celia
0

Nej jag hittade inte det heller :( Det brukar ligga uppe direkt, men nu kanske de som uppdaterar har påskledigt.

Ida
0

Bra att man kan se det via webben när man vill! Det har jag inte tänkt på faktiskt.

TinaH
0

Jag tycker om Achberg!=)
Han är radikal, proffsig och vet verkligen hur han ska gå på med snackandet.

Jag tittar varje vecka, om jag inte somnar framför teven *S*, annars så ser jag det på nätet. =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Titti
0

Jag kan inte se Insider via webben, eftersom den tjänsten är begränsad till användare i Sverige - SVT's program kan jag se. Jag bor visst på fel ställe i universum:"Vi beklagar, på grund av rättighetsskäl gällande det valda innehållet kan vi inte visa materialet i det land du befinner dig i!" Fundersam  Men nu var det ju inte det jag skulle skriva Oskyldig utan:

Jag har aldrig gillat Aschberg, får kalla kårar när jag tänker på honom, tycker att han är för burdus. Men ändå sitter jag klistrad framför tv'n med fjärrkontrollen "i högsta hugg" och tittar på Insider. Och nåde den som stör då. Robban "sopar fram" det som andra försöker "sopa under mattan". Så guldstjärna är han värd att få.

zzTCM
0

Jag gillar inte Aschbergs personlighet men han är jäkligt bra. Det är viktigt att syna ALLT i sömmarna. Tyvärr så tycker jag att han ofta har förutfattade meningar. Man förstår direkt "vems sida" han står på (tänker på tarottestet). Han tar parti så synligt och det kan vara rent osmakligt ibland. Han borde vara mer neutral även om han är ute efter att "såga någon eller något". Det är ändå människor med känslor som han handskas med. Man kan hävda att de ställer upp och får ta konsekvenserna. Men de borde ske på samma villkor dvs. mer neutralt.

Det märks som sagt att han är ute efter att såga en del och det rejält. "Motståndaren" får då en orättvis fördel anser jag, MEN jag är för egen del är övertygad om att det bara är en tidsfråga och så blir han överbevisad och sågad själv. Det vill inte jag missa så elak är jagOskyldig Om man gräver en grav till andra…. bra ordspråk! och universums osynliga lag tror jag. Den mannen behöver som alla andra lära sig empati.

Celia
0

Jag kan också sakna empati hos honom ibland, men just i sista avsnittet tyckte jag att han var ganska neutral. Inte alls så 'elak' som jag vet att han kan vara. Kanske lite hyfts och empati i mannen trots allt :)

Mvh, Cecilia

precis
0

#23 så du menar att en intelligent, logiskt tänkande journalist skulle kunna ha en annan inställning mot tarot-kort? ;) hehe…
jag tyckte han var väldigt objektiv ända fram till det dåliga resultatet. (väldigt roligt att läsa trådar på nätet som handlar om just detta test, beror kanske på vilken gren man sitter på, den som sågas av eller en annan)
Jag har alltid tyckt han tar parti mot orättvisor och för de som inte vanligtvis har en röst/plats i sverige/media.

program som Insider skulle inte få förekomma om man inte fick vara kritisk och granska myndigheter, organisationer, lurendrejare m.m…
tänk på det en stund…
och det är väl klart att dom är ute för att såga någon eller något varje gång, för det skulle bli rätt mesiga, menlösa program om alla hade exakt samma åsikt & tro.

Ida
0

Han är kanske lite väl tydlig med var han står, det kan jag hålla med om. Det är väl dock det som gör "showen" i vår sensationella mediavärld.

Celia
0

#26 - Håller med dig om att det inte hade blivit någon show utan hans stil. Hade de bytt programledare så hade de nog fått lägga ner helt.

Han är kanonbra (min personliga åsikt). Jag saknade honom ikväll men fick titta på det nya programmet om begångna mord istället. Det var också bra, men inte som Aschberg :(

zzTCM
0

# 25 "tänk på det en stund"

Jag sa att  jag tycker att han är jäkligt bra. Det är viktigt att syna ALLT i sömmarna. Alltså så tycker jag som dig? eller?

Han tar parti emot orättvisor och det gillar jag om någon. MEN han tar även parti mot en del personligheter och har redan sin åsikt klar i mångt och mycket. Det gillar jag INTE. Är inte det orättvist? Tänk på det en stund…

# 26 27 Jag gillar också hans program det är "showen" som gör det, instämmer helt . Men är det show att säga att "Nu har du gjort bort dig inför hela svenska folket"? Jag tycker inte att det är det! Det är människor han handskas med och de ska ha all respekt när de ställer upp i hans program fast de vet att han inget annat vill än att såga dem. Det kallar jag strongt och modigt. Även om jag samtidigt kan tycka att det är korkat för de vet ju hur den mannen agerar.

Celia
0

#28 - Jag och familjen har diskuterat just det om "Nu har du gjort bort dig…" och vi kom fram till att det är ju sant. Hon har ju gjort bort sig inför alla som tittade och han sa bara sanningen. Nu kan man ju välja att knipa käft, men då hade vi ju bara tyckt att han hade varit mesig som inte sa sanningen.

Tarotmästarinnan verkar ju vara en dam med skinn på näsan, så hon tål det nog :)

Mvh, Cecilia

precis
0

#28 om en person frivilligt ställer upp i ett så välkänt program som Insider måste ju veta om att den blir noggrannt granskad av den duktiga redaktionen, som jobbar flera veckor/månader i förväg på varje ämne.
Alltså har de och Robert redan tillräckligt mycket bakgrundsinfo, och en hyfsat klar inställning till vad det är som ska "sablas ner" under programmet.
(de chansar ju aldrig med en direktsändning med lite snabbinsamlat mtrl)

Om sen personen utger sig för att kunna något och inte klarar av uppdraget som Tarot-korten t.ex. så har hon ju gjort bort sig. Det var ingen som tvingade henne att ställa upp, och hon hade fått reglerna för testet ca en vecka på förhand…
Jag förstår mycket väl att det är många som inte vill ställa upp på intervjuer när namn som Aschberg, Josefsson o Rosenberg dyker upp.
:) Den där gamla Stellan Sundahl-klyschan: "han ville inte ställa upp på bild"

zzTCM
0

# 30 "Tänk på det en stund"

Du har grunnat länge nästan en vecka;):) föll du i koma eller har du varit bortrest?

precis
0

#31 just som du, så försöker jag också dra ner på mitt ifokusande… kan ju inte sitta här dygnet runt och besvara dig och Anders stup i ett :)

Mitt ursprungliga "tänk på det en stund" låg mitt i en fundering om vi skulle levt i ett annat land/samhälle där man inte fick vara kritiserande mot en org. eller granska en myndighet… (det var inte om du tycker om aschberg eller inte, eller om vi tycker likadant eller skiljaktiga åsikter)