falsk marknadsföring?
varenda gång jag sitter och tittar på tv och en reklam för mascara dyker upp så stör jag mig på att de påstår att det är mascaran som gör att kvinnan får otrooooligt långa, tjocka och vackra ögonfransar.
det är så uppenbart att de använder sig av lösögonfransar.
detta måste ju räknas som falsk marknadsföring, för inte blir mina ögonfransar sådana när jag använder mascaran de gjort reklam för.
tycker det är konstigt det inte måste stå i reklamen att de använder sig av lösögonfransar.
någon som reagerat på samma sak?
Jag reagerar på det när det gäller många olika produkter. Ett annat exempel är när de sprayar en massa mirakelprodukter på en spis eller igengrodd vägg och sen är det bara att ta en trasa och torka EN gång. Säkert! Själv står man och skrubbar och skrubbar och väljer mellan att bearbeta det en halvtimme eller riskera repor med svinto…. :(
#0 då är det en än större lögn att alla killar är ointresserade av tjejer som har "tunna och glesa ögonfransar"… :) vem f*n bryr sig??? det finns ändå inga killar som märker skillnaden med eller utan långa, feta lösögonfransar… ;)

Är det NÅN som tror på sminkreklam? Alla dessa antirynkkrämer som säger sig gör under för huden. Senaste är väl Niveas "DNA -age" som på något mystiskt vis ska ändra i DNA så att man inte blir rynkig, give me a breake! Loreals , Revitalivft istället för en ansiktslyftning*, yea right
*testat på två personer i ett mörkt rum under en filt.

det finns nog dom som går på reklamerna, annars så skulle de ju inte finnas. eller? =S
Håller med#0. Är själv sminknörd på hög nivå, tycker oxå det ska stå "obs, med lösögonfransar uppnår du detta resultat"..eller nåt.
Varför inte visa mascaran som den är?!! Lite färg och lite lyft åstadkommer den nog ;)

är det inte olagligt med falsk marknadsföring? eller är det bara hörsägen ;p
#6 Jo, det är olagligt, men det är ganska svårt att bevisa. Det ska vara "vilseledande" och någon måste ju anmäla dem till marknadsdomstolen. För det mesta får de betala en avgift eller vitesföreläggande och det kanske det är värt för att ha en sådan reklamfilm.
Om det är olagligt tycker jag det är underligt att inte folk anmäler dem …menar det finns ju folk som anmäler varandra för andra pettitesser…

kanske ingen som tänker på det? eller orkar ta itu med det?

dom kanske går efter andra lagar om dom sänder ifrån utomlands? precis som all reklam som faktist är riktad till barn men endå sänds i sverige?
Ska man upp i marknadsdomstolen måste konsumentombudsmannen eller motsvarande göra anmälan. Jag tror inte att man som vanlig konsument kan göra det tyvärr….
Ok
Är det någon vits med att nämna schamporeklamen…?