Vittnesskydd?
De senaste dagarna har man pratat mycket om människor som blir vittnen till brott och sedan på grund av hot inte vågar vittna. Framförallt har diskussionen handlat om unga människor som först har berättat för polisen om det brott de har blivit vittnen till, och sedan har de i rättegången gett en annan historia till följd av att de, direkt eller indirekt, har blivit hotade.
Hur ser ni på detta? Kan man skydda vittnen? Hur kan man göra för att motivera och hjälpa människor att våga vittna?
/Lina, bara lite nyfiken
Har själv varit i en otäck situation som vittne. Blev vittne till en händelse där ett gäng nazister jagade och sparkade flera personer vid en strand.
En av killarna blev jagad och nersparkad och fick åka ambulans. När polisen kom så meddelade de i radion att det inte fanns några vittnen så det var ingen idé att ta in någon. Då blev jag så jäkla förbannad för vi var nog 20 pers som sett allt men inte fråga polisen om oss om det fanns några vittnen. De bara antog.
Så jag och en kompis pratade med polisen och sa att vi visst hade sett allt och kunde peka ut folk. Men det var bara vi två av alla som ställde upp och vittnade. Vi kunde med säkerhet peka ut en kille som sparkat mot huvudet på killen som låg ner.
Iaf så förstår jag hur folk som ändrar sin story känner sig, för när adrenalinet lagt sig så började jag oxå tveka. Hur svårt är det för det gänget att hitta mig i en mindre stad?!
Iaf så vittnade vi och killen åkte in på 6 månader + fick betala 10 000:- i skadestånd. Hade inte vi vittnat så hade han gått fri.
Sara
Glömde säga att alla ens personuppgifter är offentliga som vittne. Vem som helst kan med ett lätt telefonsamtal få reda på vem du är och var du bor.
Sara
en vän till mig skulle vittna i ett litet töntigt mål om förstörelse/sabotage/förberedelse till inbrott… (minns inte exakt vad det var längre) Men killen som stod åtalad letade upp vittnet en sen kväll och drog upp en stor pistol och tryckte upp den i ansiktet på min vän och åtalet las ner dagen efter… :(
Jag vet att många domare/advokater/nämndemän blir hotade och påverkade också
Det där med att alla personuppgifter är offentliga och att man behöver visa sig i rättegången är nog stöttestenen. Jag vet inte vad man kan göra åt det uråldriga systemet, och ändå upprätthålla rättssäkerheten?
men teknik finns ju idag så man kan ha hemliga vittnen/åtalare/domare sitta och sköta jobbet på distans via web-cam i åtskilda rum. Det behövs bara nån kontrollör och några vakter som ser till att allt ändå blir rätt och att personernas identiteter inte avslöjas för varandra.
Det är ju offentlighetsprincipen som gör att rättshandlingarna är helt och hållet offentliga och därmed också informationen om vittnena.
Det bästa vore väl helt enkelt att tumma lite på den principen för ökad rättssäkerhet och anmälningsgrad. Som precis säger, använda alternativa sätt att höra vittnen, så att man som åtalad inte kan avgöra vem som lagt vittnesmålet.