Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettbostad
Läst 3141 ggr
Terrierlina
1

Svenska Bostäder....

Nu har Svenska Bostäder gått ut med att de ska förbjuda "kamphundar" bland sina hyresgäster. Detta för att en undersökning bland de boende har visat att många tycker att dessa hundar är obehagliga.

Kan det verkligen vara okej att gå ut med denna typ av förbud?

/Lina

Ida
0

Hm, vet inte. Fundersam

Det är väl i och för sig de som dikterar villkoren för vad som gäller om man ska hyra bostad av dem och då får man som hyresgäst kanske finna sig i det.

Frågan är hur de definierar "kamphund", om det är en speciell hund eller även raser som Dobermann och Rottweiler?

Terrierlina
0

Det är alla hundar som uppvisar ett kampbeteende, oavsett ras…. dessutom är det, förutom i undantagsfall, Svenska Bostäder själva som skall bedöma om hunden är kamphund eller inte.

Frågan är väl isåfall om man kan förbjuda våldsamma tonåringar oxå….??? Måste erkänna att jag är betydligt mer rädd för en påtänd 17-årig kille än för en halvilsken jycke….

Ida
0

#2 Ja, eller sura gamla tanter? ;)

EmmaG
0

Jag & min sambo diskuterade detta igår & vi tyckte att det hade vart bättre att bannlysa läskiga alkolister/knarkare istället..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

zzTCM
0

Mina två små Cavalier King Charles Spaniel skäller ut alla "kamphundar" i området. Jag skäms ihjäl varenda gång. Deras ägare tycker nog att mina hundar borde förbjudas:) Verkar konstigt att dra alla "kamphundar" över en kam bara för att många tycker att de är obehagliga.

Ida
0

Ja, en del "kamphundar" är ju uppfostrade som vilken hund som helst och är snäll och lydig. Tyvärr har en liten skara gett alla sådana hundar (och dess ägare) dåligt rykte.

Terrierlina
0

Jag har läst någonstans om hundars benägenhet att bita. Labrador kom på 8:e plats och Pitbull kom på typ 60:e plats…

Sara
0

En hyresvärd har inte rätt att förbjuda husdjur om det inte är ett speciellt allergihus.

Även om det står i kontraktet så kan du efter du skrivit på kontraktet gå vidare till hyresnämnden m..m och begära att den klausulen tas bort.

Sara

Oskar
0

Om man ska förbjuda något så borde det vara i mer generella termer tycker jag. Om det tex hade varit så att alla djur som kan orsaka skada på andra medlemmar eller deras egendom hade förbjudits, ja då kanske det hade varit lättare att köpa?

Oskar

Pia
0

Enligt hyreslagen är en hyresgäst skyldig att se till att de boende i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämrar deras boendemiljö. Möjligen kan innehav av kamphund infalla under de bestämmelserna. Uppsägningsärenden med detta som grund kommer säkert att bli föremål för prövning framöver. Skall bli intressant att se utfallet!

precis
0

jag fick intrycket av SB:s ansvarige (som satt i soffan på nåt debattprogram i måndags kväll) att det skulle granskas vem som var ägaren till hunden… alltså en ensamboende kille mellan 15-30 låg mer i riskzonen till att bli vräkt…

eller varför inte betala en uppfostrings-kurs på en hundklubb till de som ändå vill ha hund i lägenhet?

Sara
0

Har blivit nekad flera lägenheter pga att jag har djur, även om det är lagligt. Hur många lägenhets uthyres annonser ser man inte som det skrivs att du ska vara rökfri och djurfri? Olagligt så det skriker om det.

Finns inte en chans att hyresvärden skulle vinna en sådan tvist om man skaffade djur eller rökade även om det stod i kontraktet. (om det inte är ett allergihus)

Sara

Ida
0

#11 Vem skulle betala den kursen menar du?

precis
0

#12 en privat bostadsägare som hyr ut i andra hand får väl rimligtvis kräva att en hyresgäst inte förstör möbler, tapeter o.dyl. med cigarettrök eller hundhår? En kommunalägd hyresvärd däremot bör nog hålla sig till normala regler & rekommendationer som gäller på marknaden. För det går ju att städa och måla om en lght.

#13 t.ex. bostadsbolaget?

Det var ju ungefär samma rabalder för några år sen om giftormar…
men det problemet försvann väl av sig själv?
Är det nån som minns?

Ida
0

#14 Varför skulle bostadsbolaget betala en uppfostringskurs till ouppfostrade djur som de inte ens vill ha där? Det måste ju vara ägarens ansvar.

Sara
0

# 14 I andra hand så förstår jag mkt väl att folk inte vill ha rökare eller djur, men jag talar om privata hyresvärdar som hyr ut lägenheter med första handskontrakt.

Samma regler gäller för dem som för allmännyttiga bolag.

Sara

Ida
0

Kan man inte förbjuda rökning inne i lägenheten? Det förstör ju hela bostaden och minimerar antalet intressenter som vill hyra den efter att någon har rökt in den helt och hållet.

Sara
0

Nope det får kan hyresvärdarna inte förbjuda. Blir lägenheten förstörd så får man ju betala men röklukt anses som normalt slitage.

Sara

Ida
0

#18 Normalt slitage? Om det är normalt slitage behöver man väl inte betala, snarare om det är onormalt slitage? Att röka inomhus är ju att medvetet "förstöra" lägenheten så tillvida att den kommer att lukta rök ända till den saneras. Räcker oftast inte med att måla om.

Sara
0

Det räknas forfarande som normalt slitage. Antagligen för att det faktiskt finns så många som röker inne.

Sara

Ida
0

#20 Huvaligen. Finns det verkligen det?

Själv hade jag en säng stående mot väggen under de 5 år jag hade kontrakt på en lägenhet i Upplands Väsby. Efter att sängen stått där i 5 år syntes det på den fula och dåliga tapeten och det räknades INTE som normalt slitage.

Hm, känns ändå mer normalt att ställa en säng i lägenheten och sova där än att röka in den med cigarettrök….

Sara
0

# 21 Helt klart borde man ju kunna ha en säng vid en vägg. Hoppas iaf att du fick 5 års åldersavdrag på tapeten.

Nä, jag håller inte med om en hel del "regler" men de finns ju där ändå.

Sara

Ida
0

#22 Nja, till en början var det en hel harang med saker de krävde ersättning för enligt deras eget besiktningsprotokoll. Jag förde denna diskussion med dem i ett år innan vi kom till ett avslut och hade jag inte stått på mig hade jag fått betala mycket mer än vad vi till sist förlikade om.

Jag kommer att återkomma med en artikel i just detta ärende.