noll koll
… på vad man köper!
Jag minns så väl i somras, jag skulle laga mat med en vän, en rätt som vi skulle ha champinjoner i. Där jag bor odlas det lokalt champinjoner som bara fraktas någon halvmil till affären. Först ville min vän köpa burkchampinjoner. Då sa jag "nej, det är nyttigare med färska". Sedan står jag och plockar bland de färska och så ropar hon "här borta finns det färdigpakiterade!" Då är det en blå plastlåda från Polen.
Detta är ett så tydligt exempel tycker jag, tänker inte folk på vad de köper, vad det innehåller, vart det kommer ifrån?
Vad är det viktigaste för dig när du handlar?
När det finns möjlighet att välja så föredrar jag ekologiskt och/eller närproducerat.
Jag köper enbart svenskt kött (uppfött och slaktat i sverige) och skulle inte få för mig att köpa annat än lokalproducerade champinjoner. (känner producenten…). Jag köper enbart svenska äpplen, under den tid på året då dessa finns = september-sent på våren. osv

Jag SKULLE vilja köpa bara närproducerat och ekologiskt men tyvärr funkar det för tillfället inte ekonomiskt för min del.
Just nu är det viktigaste för mig och min sambo priset. Vi är båda studerande och har inte så mycket att röra oss med. I framtiden är vi dock överens om att köpa ekologiskt och gärna köpa kött direkt från slaktare om vi har möjlighet till det. =)
Priset och smaken.
Smaken går väl först men man kanske får dra ner lite på smakkravet för att priset ska vara det rätta.
Hade jag haft råd hade jag bara köpt ekologiskt och närproducerat men det fungerar inte i dagsläget.
Sara
Det går att leva billigt på närodlat om man inte är särskillt kräsen och planerar noga. Jag köpte häromveckan rödbetor (som kan kokas istället för potatis) till 4 personer för 3 kronor! Allting går, bara man piroriterar :)
Ja men då är det smaken. Jag äter hellre gott än närodlat. Och pratar man kött så finns det inte billigare närodlat.
Sara
#6 Man kan smaksätta med olika kryddor så det blir jättegott!
Samma där, beror på vart man letar, vi har en gård här nära oss där köttfärsen är nästan 15 kronor billigare än vanlig i affär!
Det finns inte här, där är det dyrare.
Sara