ABK - hyreslägenhet
Hej!
Jag har ett par funderingar…
I mars månad flyttade vi från en lägenhet som vi hyrt av ABK.
Vi mottog först en faktura på ca 3000kr, vilken betalades efter ett par missförstånd med Hyresgästföreningen.
För några veckor sedan fick vi även en faktura på 14616kr.
Även den betalades för att slippa inkasso och andra tråkigheter under tiden som vi klurade på vad som var rätt eller fel egentligen.
Den senaste fakturan på 14616kr innehåller kostnader för vardagsrumsgolv samt uterum.
Då jag fick fakturan på ca 3000kr hade jag redan kontakt med Hyresgästföreningen, och en hos dem kontaktade chefen på ABK.
På fakturan stod nämnligen inte specat vad det handlade om.
Hon fick då veta att fakturan gällde parketten i vardagsrummet.
Det skulle även komma ytterligare en faktura, gällande enbart uterummet, men eftersom hantverkarna hade semester visste hon inte hur mkt den skulle bli på.
Chefen på ABK skulle ringa mig under v.35.
Hon hördes dock aldrig av.
När fakturan på 14616kr kom blev jag därför en aning konfunderad, då det fanns kostnader för även parketten i vardagsrummet på den…
Den skulle ju enl. hon på ABK enbart gälla uterummet!
Dessutom har vi redan betalat drygt 3000kr för parketten, så om inte annat borde väl den avgiften dras av från den nya fakturan??
När denna nya faktura kom blev jag, som ni säkert förstår, inte särskilt glad… Så efter lite funderande kom jag på att jag kunde skriva detta här, och kolla vad ni tror… Jag kan ju tycka att jag har rätt att få tillbaka en del av pengarna, så här kommer mina funderingar…
1 - De pengar som betalades på den första fakturan (ca 3000kr) då det enligt hon på ABK gällde vardagsrumsgolvet. 2 - Uterummet. (Kattkiss på golvet) Det är inte bevisat att jag orsakat skadan. Uterummet godkändes både vid den möblerade besiktningen (står uterum OK i mitt protokoll) samt vid en efterbesiktning.
Då vi städbesiktigade fick vi nämnligen backning bl.a. på spindelnät i uterummet och lite smuts i skenorna i uterummet (som glasdörrarna löper i). Denna efterbesiktning ägde rum kl. 10 samma dag som vi lämnade lägenheten. Även då godkändes uterummet.
Om det luktat kattkiss då, så borde vi märkt det… Det är en ganska frän doft som man inte missar så lätt…
Vad som sedan hänt där kan jag omöjligt ta ansvar för. Mitt ansvar slutar väl när jag lämnar nycklarna? Om där sedan står öppet och något händer är det inte längre mitt ansvar. Det är väl upp till ABK om de vill ha öppet tills nya hyresgäster kommer?
Där fanns ingenting, enligt vaktmästaren, när vi lämnade nycklarna. 3 - 2009 felanmälde jag fläckar på golvet i hallen. En av ABK:s hantverkare kom då ut och kontrollerade. Han menade att det var smuts under linoleummattan, som kommit fram.
Alltså inget jag "ställt till med".
Jag kontaktade då ABK för att få veta när de tänkt åtgärda detta. Till svar fick jag att det tänkte de inte, det var jag som skapat fläckarna och de ämnade debitera mig för detta när flyttade. I dagarna har jag varit i kontakt med de nya hyresgästerna, då de är bekanta med min sambo.
De hade fått nytt golv i hallen, och hantverkarna hade sagt samma sak som hantverkaren sa till mig för 2 år sedan. Smuts under mattan.
Någon slags kompensation skulle väl kunna vara på sin plats för detta?
Att jag fått leva med fläckar som jag inte ställt till med, och även för att jag fått leva med oron över hur mycket jag skulle få betala för de fläckar jag inte gjort…
Jag tycker att det räcker med att jag betalar för omläggning av parketten, när jag ändå anmält dessa fläckar då jag flyttade in, via en lapp i brevlådan till vaktmästaren… Han bortförklarade det dock som skönhetsfläckar…
Men den lappen har lägligt nog "kommit bort"… Dumt av mig att inte begära att få den diarieförd, eller maila, så man kan spara det. Men den smällen får jag ta för min dumhet…
Dock tycker jag att jag kan få någon slags återbetalning för de delar där det inte går att bevisa att jag ställt till med något.
Särskilt eftersom det i dagarna rapporterades i stort sett hela dagen om hur bra det går för ABK, så någon brist på medel är det ju knappast.
Jag tycker du ska ta hjälp av Hyresgästföreningen igen. De har jusister som kan hjälpa dig att tolka fakturorna och alla turer fram och tillbaka.
/Maria
Som jag skrev har jag redan varit i kontakt med Hyresgästföreningen.
Dock är de värdelösa.
Hon som är handläggare har stjälpt mer än hjälpt.
Jag skrev här för att jag ville ha input från någon som kan lite om konsumentmakt och vad den/de i så fall tror…
Det verkar ju onekligen vara ett rörigt ärende och är nog svårt att klara på egen hand. Det verkar som ord står mot ord.
Jag är ledsen om jag inte kan så mycket om detta men du kan kanske vända dig till hyresnämnden. Detta brukar ofta hyresgästföreningen hjälpa till med om de anser att ärendet är befogat.
/Maria