Annons:
Etikettvarning-för
Läst 9383 ggr
Ron-Jag
5/24/11, 11:09 AM

Ellos lurar kunder

Jag har köpt varor från Ellos i evigheter men nu har jag lessnat. Dom kör sina egna regler och gör som dom vill och ringer man och påpekar det så säger dom bara: Så har vi alltid gjort. Sen kommer man inte längre.

Senaste gången, ca 1 månad sedan, så handlade jag av dom och betalade med Visakort. Mitt köp gick på 1550.25 kronor. Det avrundade dom till 1550.50:-. Jag påpekade för dom att när man betalar med kort så ska ingen avrundning göras men om dom ändå skulle göra en så skulle denna summan avrundas nedåt till 1550:-. Då sa dom att dom alltid avrundat till närmaste 50-öring och sen var dom inte intresserade att lösa det eller kompensera mig. Visst, 25 öre kan tyckas lite och är väl inget att bråka om. Men om dom lurar av alla sina kunder 25 öre så blir det en himla stor vinst för dom. Kommer ihåg vilket liv det blev när Apoteket och H&M gjorde avrundningar och dom fick krypa till korset och betala sitt överskott till välgörenhet.

Hur gör jag för att få Ellos att sluta med detta eller är bojkott det enda som gäller?

Annons:
Oskar
5/24/11, 1:40 PM
#1

Om du är nöjd med Ellos i allt övrigt förutom just öresavrundningen så finns det väl ingen anledning att bojkotta? De flesta företag har väl någon liten grej man retar sig på. Men om det är flera saker du är missnöjd med är det väl bara att byta till HM, Zoovillage eller vad nu alla online klädshoppar heter.

Oskar

Katti
5/24/11, 3:25 PM
#2

Det verkar ju helt sjukt att avrunda till en 50-öring när inte heller de finns… Jag blev också sur på en sån sak när jag satt och redovisade mina firmakvitton. Jag hade köpt hundkex i lösvikt för 9:02. Det var avrundat till 10:-! Visst, en krona kan jag leva utan, men det är riktigt fult gjort. I det här fallet dessutom ett påslag på nästan 11%.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Ron-Jag
5/25/11, 8:09 AM
#3

Njae, är väl inte helt nöjd med Ellos numera. Varje gång jag handlat hos dem så har massor av saker gått sönder i tvätten eller varit trasiga redan när man packar upp dom. Sen tar det minst 30 minuter att komma fram på deras kundtelefon samt att dom är otrevliga. Så det lutar nog åt bojkott för min del.

Tycker det är oerhört fräckt av företag att avrunda idag. Det är väl ok om man handlar kontant för då har man inget val. Men betalar man mot faktura eller via kort kan man betala 38 öre eller vad det är. Ska man ändå avrunda så ska man följa reglerna som finns dvs 1-49 öre nedåt & 50-99 öre uppåt.

Bjornen
6/27/11, 11:55 AM
#4

Alla butiker avrundar matematiskt fel och till butikens fördel. 1-49 öre avrundas neråt och 51-99 öre avrundas uppåt. Men om det slutar på 50 öre ska det avrundas uppåt eller neråt. Resultatet ska bli jämn krona och inte udda krona. Exempelvis 12:50 ska avrundas neråt till 12 kronor och 13:50 ska avrundas uppåt till 14 kronor. Samma felaktig princip har tidigare tillämpats vid avrundning till 10-öring eller 50 öringar.

Butikernas nuvarande avrundning innebär avrundning neråt 49 öre, men uppåt 50 öre. Det korrekta ska vara 49½.

Ofta betalar jag räkningar på det exakta beloppet om den är avrundad uppåt. Men inte om det är neråt eftersom den avrundningen får ses som rabatt. Innebär ofta lite extra arbete, men troligen ännu mera hos mottagaren.

När jag själv säljer växter i handelsträdgården avrundar jag alltid nedåt och ibland kan det bli till jämn tia eller hundralapp. Någon gång uppåt för att jämna till det, men då innebär det alltid något extra istället för de extra kronor jag begär.

nagithas
7/17/11, 11:08 AM
#5

bojkotta ellos helt. Har betalat via konto hos dem och är förbenat trött på dem nu. på 350 spänn försvinner 150 kronor i ränta. Det känns som om jag får sitta och betala på det där hela livet. Därför har jag nu tagit ett lån för att betala av det där. Ett lån med lägre ränta än vad ellos har. Och varför ska jag sitta och betala för kläder som har dålig passform efter en tvätt? Eller som har gått sönder i någon söm efter en tvätt? Dålig kvalitet och dålig passform och en djävulskt stor ränta på avbetalningar. Skippa dem och åk till butik för att handla kläder. Det tjänar du på i slut änden. Är du stor om rumpan som jag är och drar några storlekar större, handla på kappahl eller lindex, har också kommit bchic och zizzi.

[sakring]
7/17/11, 1:27 PM
#6

Ellos har  svinaktigt hög ränta, det är bättre att göra som du gjort och ta ett lån till lägre ränta och betala av. Numera handlar jag inte på postorder då jag blivit besviken på varorna.

Annons:
nagithas
7/19/11, 1:31 PM
#7

Inget passar och gör det det så passar det till första tvätten sen är de fula. Åk till butik och handla istället. Jobbit att prova kläder så åker man iallafall hem med en kasse med kläder som man vet att man blir nöjd med.

[Ninjakossan]
12/1/11, 9:14 AM
#8

Jag har i princip bojkottat Ellos sedan något år tillbaka. Jag blir otroligt provocerad av att de tar ut en omotiverad expeditionsavgift på 49 :- per beställning, som de döljer in i det längsta i betalningsstegen. Det tycker jag är väldigt fult, och det får mig att tappa lusten att handla hos dem och andra som döljer avgifter i obskyra namn som dyker upp i sista betalningsskedet.

Katti
12/1/11, 11:17 AM
#9

Jag har handlat från Ellos någon gång och får regelbundet mail från dem. Ibland ser det så bra ut (halva priset och sådär) att jag går in och gör en beställning. Men det slutar alltid med att jag aldrig skickar den, för av olika anledningar känner jag mig blåst när jag ser vad det kostar i kassan…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

AnnaLundin
12/2/11, 3:04 PM
#10

#8 - det är nog snarare så att man alltid ska räkna med att det tillkommer en expeditionsavgift när man köper något på postorder och liknande. Expeditionsavgiften täcker helt enkelt lönen till den som plockar ihop varorna och ibland även fraktkostnaden.  Det är mer i undantagsfall som inga kostnader utöver varupriset tillkommer och då har man förmodligen lagt på några kronor på varupriserna i stället för att täcka kostnaderna,

Ingenting är gratis….

Katti
12/2/11, 3:50 PM
#11

Ellos har valt postorder som sitt sätt att sälja. Då vet man att varorna ska packas och skickas. Att ta en expeditionsavgift för det är lika dumt som att du skulle få en extraavgift i slutet av kvittor när du handlar i affären för deras lokalhyra…

Självklart måste alla företagets avgifter redovisas i varans pris.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

AnnaLundin
12/2/11, 4:29 PM
#12

#11 - Eller också lägger man olika avgifter beroende på vilket betalsätt kunden väljer, vilket man också kan se i deras köpinformation (så att avgifterna kommer som en överraskning några klick bort i beställningsproceduren visar enbart att kunden inte har läst köpinformationen!!)

Man kan se det på olika sätt. Med enhetliga avgifter som är samma för alla kunder (men olika beroende på betalsätt) blir det mer lönsamt för kunder att beställa fler varor än om man lägger på några procent på priset på alla varor…

Katti
12/2/11, 5:17 PM
#13

#12, det är inte olika expeditionsavgift beroende på vilket betalsätt man väljer, däremot är det olika avgifter för just betalningen.

Jag har nu läst igenom villkoren noga och hittar absolut inget om någon expeditionsavgift. Du får gärna tala om var jag kan hitta det!

Det här är vad som står om priser:

"Priser

Våra priser kan bara ändras av omständigheter som Ellos inte råder över, till
exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.

I alla priser ingår moms med 25 %. Om momsen skulle ändras förbehåller vi oss
rätten att justera våra priser med motsvarande belopp.

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel."

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
AnnaLundin
12/2/11, 10:26 PM
#14

och bara några rader längre ner i köpinformationen står det

"våra avgifter för närvarande" med en lista på vad olika alternativ kostar….

Katti
12/2/11, 11:15 PM
#15

Då måste du ha bättre syn än jag, för det enda jag ser är:

Våra avgifter för närvarande

Fraktavgift  44,90 kr
Postförskottsavgift  49,00 kr
Faktureringsavgift  19,00 kr
Retur frakt 40,00 kr
Webbretur frakt 30,00 kr
Hemkörning kväll kl 17-21 95,00 kr
Express 20,00 kr
Outlösta paket 149,00 kr
Hemleverans DHL dag 195,00 kr
Hemleverans DHL kväll 595,00 kr
EU paket 600,00 kr

Så jag undrar fortfarande var står det om en expeditionsavgift på 49:-? D v s en straffavgift på mitt köp som jag måste betala oavsett mitt val av betalningsmetod.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

AnnaLundin
12/2/11, 11:37 PM
#16

eftersom jag aldrig har handlat från Ellos så har jag inte sett hur det ser ut när man kommer dit där de lägger på en expeditionsavgift. Jag undrar om det är så att det är någon av nämnda avgifter som lagts på?

[Ninjakossan]
12/3/11, 12:52 PM
#17

#10 Det är klart att det tillkomer kostnad när man köper på nätet, alltså fraktkostnad. Något annat än så bör inte tillkomma anser jag, förutom om man köper på faktura då faktureringsavgift tillkommer eller postförskott då en avgift på det tillkommer. Jag tycker att det är oärligt av dem att dölja en avgift till sista stund och kalla den "expeditionsavgift", det säger inte mig som konsument vad det är för något. Istället borde de höja fraktavgiften till 98:-, eftersom det är minimum av vad man får betala för att beställa.

Mitralis
12/11/11, 12:58 AM
#18

Appropå Ellos. Kommer ihåg för en massa år sedan när mamma skickade efter ett klädesplagg och fick hem en cirkelsåg. Eftersom cirkelsågen var mycket dyrare än klädesplagget de betalat för så tog pappa den. En annan gång så beställde mamma ett par blåa jeans och fick hem en röd jacka, i en helt annan storlek än byxorna. Men jackan passade mej så den fick jag. Glad



[sakring]
12/11/11, 10:31 AM
#19

# 18 Den var bra tycker jagFlört

Effie
12/11/11, 4:11 PM
#20

Jag har handlat på Ellos i många år (inkl att jag var på deras butik i Knalleland i Borås, när den fanns), och har aldrig haft några problem med dem. (köpte t.ex. en tröja i butiken, som jag hade i säkert femton år, ofta använd - apropå kvalitet). Har jag inte gillat plagg jag skickat efter, har jag returnerat dem.

Fast jag håller med om att det kunde stå något om expeditionsavgift på hemsidan. Funderar på om det finns fler postorderföretag som tar ut expeditionsavgift. Har bara en vag känsla att det nog gör det - är det någon som vet?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Upp till toppen
Annons: