SMS-LÅN?
Det har pratats en del om bedrägerier i samband med möjligheten att låna pengar snabbt via SMS.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=646187
Hur ska man egentligen skydda sig mot denna typ av bedrägerier? Man kan ju inte gärna hålla sitt personnummer hemligt… Och hur kan dessa utlåningsbolag egentligen kräva en på pengar när man inte har skrivit under några lånehandligar? Blev många frågor nu, men jag undrar egentligen bara hur det fungerar….? Någon som vet?
//Lina
Jag tror att om man blir utsatt för bedrägeri är det ganska lätt att kolla upp att det är någon annan som lånat pengar i ditt namn. Det är nog inte det största problemet med mobil-lån.
Ett långt större problem är att många unga ser det som ett bra sätt att få fram snabba pengar och belånar sig till skyhöga räntor som de får svårt att betala. Många får anmärkningar hos Kronofogden och det är väl inte direkt en drömstart i livet. Det blir svårt att teckna minsta lilla mobilabonnemang (men det kanske är lika bra) och för att inte tala om att skaffa sig ett eget boende.
De måste ju kunna då kolla vilket konto pengarna sattes in på och därigenom spåra bedragaren.
Sara
#2 Ja, det gör de nog också, när man väl upptäckt bedrägeriet. Men det verkar inte vara särskilt svårt att få ett sånt lån - eller flera för den delen och då är det lätt att skuldbelägga sig.

Men om någon lånar pengar i mitt namn, och ärendet sen går till KFM, då kanske det redan är för sent! Läste för ett tag sen om en kille vars bil hade blivit lappad när den var anmäld stulen. Polisen höll med om att den var stulen och att boten var felaktig, men KFM kunde ändå inte ta bort pricken i registret…. måste vara samma sak med sms-lånen…?
Men man kan överklaga när det går till kronofogden. Pricken kommer inte så fort KFM får ärendet utan man har en chans att visa att det är fel.
Sara

Ja det är klart att man kan överklaga, men man har ju inte direkt all tid i världen. Tänk dig att meddelande från KFM kommer första dagen på semestern, och du har redan åkt till landet - där du tänker stanna i 4 veckor…..
#6 Ja, så olyckligt kan det vara. Och man har typ 8 dagar på sig att bestrida sånt där…

Ja det är ju olyckligt! Själv har jag ju koll på vilka räkningar jag har och kan därför undvika betalningspåminnelser även på sommaren! Men om någon annan dåre lånar pengar i mitt namn så har jag ju inte en chans att ens veta om att jag är betalningsskyldig, om jag nu råkar vara bortrest….
Nä, det tråkigt när sånt händer. Själv har jag missat läkartider på samma sätt och blivit tvungen att betala för uteblivet besök.
Sara