Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettbostad
Läst 3145 ggr
[mysvensk]
0

Avloppsproblem i hyreslägenhet

Sen vi flyttade in i vår lägenhet 18e september i år har vi i princip haft konstant stopp i avloppet. Vaktmästaren har varit här åtskilliga gånger men det har bara varit bättre i några dagar efter de varit här.

Det allra jobbigaste är att jag måste ta med min tvätt till min mamma 35 mil bort för att det finns ingen tvättstuga i området utan vi har tvättmaskin i badrummet. Men kör jag den slutar det med avföring över hela badrumsgolvet…

Jag börjar verkligen bli riktigt less nu. Jag jobbar häcken av mig samtidigt som jag pluggar för att ha råd med hyran. Jag har inte lust att betal 4000kr i månaden för det här.

Har jag rätt tills någon sorts ersättning? Eller kan jag på något sätt få kontrakten uppsagt med omedelbar verkan?

Tack på förhand.

Aniara4
0

Det är inte ok! Kontakta hyresgästföreningen om du inte kan få hyresvärden att lösa problemet ordentligt. Kan vara värt att bli medlem bara för att få hjälp med en sån här sak.

Där jag bodde förut hade jag problem med att det av flera anledningar stank avlopp i badrummet. Lägenheten var nyrenoverad, och väldigt tydligt av den som la det lägsta budet. Efter att de (efter mycket tjat) tätat både vid handfatet och vid toan, kom det fortfarande lukt ibland. Det berodde på att vattnet sögs ut ur vattenlåset i duschen när det var många som spolade vatten samtidigt så att det blev köbildning i rören. Det här räknade jag ut med hjälp av familj och vänner, men hyresvärden hävdade envist att det problemet bara uppstår i gamla rör, och det här huset var minsann stambytt.

Vi tjafsade om detta i ett par år, sen kom en ny husvärd som råkade undslippa sig att "ja, rören är ju inte bytta utan bara renoverade", alltså de hade lagt på ett extra lager på utsidan för att de inte skulle gå sönder. Det är något man kan göra för att skjuta ett riktigt stambyte på framtiden några år. Hyresvärden hade alltså blåljugit om att det var stambytt och att de problem vi upplevde med avloppet inte kunde existera. (En äldre granne som bott i huset bredvid under renoveringen svor dessutom på att han inte sett några rör bäras ut eller in under hela renoveringen.)

Om ni har liknande problem med gamla rör är det svårt att få det ordentligt åtgärdat, det krävs ett stambyte och såna är dyra och jobbiga så det undviker hyresvärdar in i det längsta. För mig löstes problemet genom att jag flyttade, inte förr.

Men som sagt, börja med att kräva att hyresvärden tar problemet på allvar och inte bara göra halvhjärtade lösningar för stunden. Du kan också ha rätt till hyresreduktion om du inte kan använda lägenheten fullt ut, så kolla upp det. Men det kan vara bra att ha någon som strider för en.

[mysvensk]
2

Tack för ditt svar!

De ska byta en del av rören, de har upptäckt var stoppet blir med hjälp av kamera så de ska riva upp golvet i klädkammaren och fixa det nu under jul- och nyårsperioden då vi är borta. Dessutom ska vi få reducerad hyra, vet dock inte hur mycket men det är ändå uppskattat!