Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettbostad
Läst 3145 ggr
[mysvensk]
0

Avloppsproblem i hyreslägenhet

Sen vi flyttade in i vår lägenhet 18e september i år har vi i princip haft konstant stopp i avloppet. Vaktmästaren har varit här åtskilliga gånger men det har bara varit bättre i några dagar efter de varit här.

Det allra jobbigaste är att jag måste ta med min tvätt till min mamma 35 mil bort för att det finns ingen tvättstuga i området utan vi har tvättmaskin i badrummet. Men kör jag den slutar det med avföring över hela badrumsgolvet…

Jag börjar verkligen bli riktigt less nu. Jag jobbar häcken av mig samtidigt som jag pluggar för att ha råd med hyran. Jag har inte lust att betal 4000kr i månaden för det här.

Har jag rätt tills någon sorts ersättning? Eller kan jag på något sätt få kontrakten uppsagt med omedelbar verkan?

Tack på förhand.

Aniara4
0

Det är inte ok! Kontakta hyresgästföreningen om du inte kan få hyresvärden att lösa problemet ordentligt. Kan vara värt att bli medlem bara för att få hjälp med en sån här sak.

Där jag bodde förut hade jag problem med att det av flera anledningar stank avlopp i badrummet. Lägenheten var nyrenoverad, och väldigt tydligt av den som la det lägsta budet. Efter att de (efter mycket tjat) tätat både vid handfatet och vid toan, kom det fortfarande lukt ibland. Det berodde på att vattnet sögs ut ur vattenlåset i duschen när det var många som spolade vatten samtidigt så att det blev köbildning i rören. Det här räknade jag ut med hjälp av familj och vänner, men hyresvärden hävdade envist att det problemet bara uppstår i gamla rör, och det här huset var minsann stambytt.