Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikett: övrigt
Läst 5934 ggr
johan
4

Konto eller kredit

För er som har Visa från Swedbank (och kanske även andra) så behöver man ju alltid svara på frågan om man ska använda konto eller kredit när man betalar med kort. Detta oavsett om man har kredit eller inte.

Men är det inte konstigt att i princip alla kortterminaler har olika knappar för valet för konto eller kredit? Det är pil upp, pil ned, en knapp där det står konto, stjärna, röd knapp, blå knapp och säkert tusen andra varianter.

Det stör mig att alltid behöva läsa och leta för att få det rätt… Det är precis som att knappen "klar" på bankomaten alltid skulle sitta på olika ställen och heta olika saker och ha olika symboler. Puckat.

Mvh // Johan

Loove
0

Håller med…. även olika statoilstationer har olika system för olika knapptryck tycker jag…knas

Ida
0

Varför måste Swedbank ha det så när inga andra banker har det? Alltså, vad är poängen? Är det bara Swedbank som har den typen av kombinerade kort?

Sovgott
0

Jag tycker oxå att det är "puckat". Jag får ofta fråga i kassan "hur gör jag?" Därför föredrar jag att betala med kontanter, iallafall i butiker där jag inte "lärt känna" deras kortautomater.

Ida
0

#3 Trist. Undrar om fler Swedbank-kunder tycker så och att det är många som drar sig för att använda kortet av den anledningen. Eller drar sig för att vara Swedbank-kund till och med?

Kimmi
0

#4 Jag är Swebank-kund men har aldrig upplevt detta som ett problem.
Faktum är att jag trodde att det var något som tillhörde alla kort med Visa-funktion, oavsett banktillhörighet.
Där ser man, varje dag lär man sej nåt nytt!
Jag håller dock med om att detta borde vara något man kunde få välja bort om och när man så önskar.

Ida
0

#5 Ja, i alla fall om man inte ens har en kreditfunktion kopplad till sitt konto kan man ju tycka…

EmmaG
0

Det #0 besskriver har jag funderat & retat mig mycket på sen jag gick från Mastercard till Visa!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

abbis
0

Det handlar om hur många aktörer som tillhandahåller terminalerna…och hur många ggr dom byts ut till säkrare terminaler..som kund hos babs så byter jag inte terminal varje år det blir för dyrt…därav många varianter…vi handlare har inte råd att uppdatera lika ofta som dom som säljer maskinerna vill…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

AnnaLundin
0

#8 - fast även nyinstallerade terminaler finns ju av massor av olika modeller, det är lika svårt att hitta rätt knappar varje gång man träffar på dem….

abbis
0

Skulle alla välja att köpa nytt varje gång det kommer nytt och ha samma leverantör skullé det nog se annorlunda ut…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ida
0

Jag förstår att små handlare inte har råd att uppdatera sig lika ofta som de större. Jag tycker dock inte att det är något problem, de är ju ganska enkla. Jag har dock inte Swedbank-kort och slipper därmed problemen med konto/kredit-valet.

johan
0

Jag ser inte att det behöver vara svårare än att Klar-knappen i princip alltid på samma ställe på alla terminaler.

0-9, Fel, Klar, Ej kod, Konto, Kredit, Avbryt är typ de enda knapparna som behövs och som alltid finns. Men Just Konto/Kredit är olika varianter på olika terminaler.

Mvh // Johan

jn84
0

Jag trodde också att alla kort behövde välja konto/kredit! Bara mitt alltså… Och jag har ingen kredit!

Fånigt att man måste välja det på Systemet också, där man inte ens får handla på kredit…

Hoppfull
0

Hahahah, ja tänk om alla telefoner skulle ha siffrorna i olika ordning… hahahha. Kanske är det för att man ska känna sig som en fårskalle när man står där med kassapersonalen lite småleende medan kön växer :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ida
0

#13 Får man inte handla med kreditkort på systemet?

Madde
0

Jag blev så trött på swebank så jag har nu bytt till Länsförsäkringar istället.

Som ni skriver, varför ska man behöva svara att man har konto om man inte har kredit. Borde gå automatiskt på alla som har konto och inte kredit.

men men, det kommer nog aldrig att ändra på sig.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Mofta
0

Det som stör mig mest är att exakt likadana terminaler kan vara från olika tillverkare och endast ha olika (små) loggor som skiljer dom åt, fast mjukvaran i maskinerna är helt olika, och funktionerna omflyttade. Jag har ingen lust att betala ränta på en liter mjölk. Det ska inte vara så svårt av bankerna att enas om detta.

Fridaybrew
0

Kan säga att när man reser i USA med swedbank visa och har kontokort (ej kredit) så ska man ändå välja kredit när de frågar debit/credit. Det funkar så mycket lättare.

Så frågan konto/kredit görs automatiskt i usa är min erfarenhet iaf.

Sen ska man inte förlita sig bara på ett kort när man är ute och reser och helst ska man separera korten från varandra så man kan bli bestulen av ena uppsättningen utan att bli satt på bar backe.

/Fridaybrew

[Moa-]
0

Ida; självfallet får du handla med kreditkort på systembolaget. Det måste ha smitit in något fel i jn84;s inlägg.

AnnaLundin
0

#19 - det är faktiskt så att man inte fick använda kreditkort på systemet för några år sedan, utan bara betalkort där det redan fanns pengar på kontot…

[Moa-]
0

AnnaLundin; det låter ju väldigt diskriminerade mot dem som endast använder kreditkort? Idag gäller inte de reglerna i vilket fall…

AnnaLundin
0

#21 - det är väl egentligen ganska klokt, att man inte ska kunna köpa en massa sprit för pengar man inte har.
Vanliga människor har kanske inga såna problem, men de som dricker mer än de borde göra kan ju sätta sig i stor skuld med kreditkort på systemet…

[Moa-]
0

AnnaLundin; jag har garanterat inga alkoholproblem men jag har handlat med kreditkort på systembolaget, det kan finnas många anledningar till det mer än att man vill handla för "pengar som man inte har". Jag tycker att det är en självklar service till kunder att man själv kan välja betalningssätt, konto, kredit eller kontant.

Många av de som har alkoholproblem har inte möjlighet att skaffa kreditkort, de blir helt enkelt inte godkända. De som har alkoholproblem och en bra ekonomi hindras inte av att kreditkort inte kan brukas…

AnnaLundin
0

#23 - det hela är numera en icke-fråga eftersom man FÅR handla med kreditkort på systembolaget.

Men jag personligen skulle tycka att det är helt okej om man inte fått det.

Sen tyder ditt uttalande om att "Många av de som har alkoholproblem har inte möjlighet att skaffa kreditkort" på att du missar en STOR grupp alkoholberoende. Man behöver nämligen inte vara varken uteliggare, arbetslös eller fattig för att bli alkoholist. Utan det finns lika många högavlönade med stora förmögenheter som dricker mer än de borde. Skillnaden är att dessa inte syns berusade på gatan…

[Moa-]
0

AnnaLundin; läste du fortsättningen efter den meningen? "De som har alkoholproblem och en bra ekonomi hindras inte av att kreditkort inte kan brukas…"

Jag är väl medveten om att det finns alkoholister i alla samhällsklasser, jag anser dock inte att nyttjandet av kreditkort påverkar möjligheten att missbruka alkohol mer än möjligen marginellt.

[Thiah]
0

I finland är det samma grej. Vissa har f2 vissa har f3 som knapp för kredit….bah