Annons:
Etikettkonsumenträtt
Läst 24791 ggr
LaSadie
12/26/11, 9:17 PM

Behöver man verkligen kvitto?

Jag fick ett par handskar i julklapp som jag EVENTUELLT vill byta. Men jag glömde be min lillebror om kvittot, läste nånstans att man inte behöver kvittot utan att man ska kunna byta i alla fall. Stämmer detta?

Annons:
AnnaLundin
12/27/11, 10:32 PM
#1

Kvittot har du för att butiken ska veta att varan är betald (!) och köpt i den aktuella butiken. Vissa butiker kan vara snälla och byta även utan kvitto, men de har ingen skyldighet att göra det.

LaSadie
12/27/11, 11:01 PM
#2

men jag fick den av min lillebror i julklapp, vet att det är från Åhlens och då borde det liksom inte vara några problem Obestämd

AnnaLundin
12/27/11, 11:31 PM
#3

utan kvitto har du inget bevis på att de är betalda… (och hur mkt de kostande) Det förekommer ju att folk plockar fickorna fulla och går ut ur butiken.

LaSadie
12/27/11, 11:42 PM
#4

Så ett fint klistermärke med Åhlens märket över priset kan vem som helst sätta på Obestämd

Hur som helst så sökte jag lite och enligt konsumentköpslagen så behöver man inte ett kvitto men på nått sätt styrka att man köpt varan i butiken/kedjan.

Tror det är fler än jag som vill byta varor efter julen som inte har kvitto

AnnaLundin
12/28/11, 1:24 AM
#5

Du har ju bestämt dig för att klara dig utan kvittot, så varför ens fråga?

Men bli inte förvånad om du inte får byta!

LaSadie
12/28/11, 1:31 AM
#6

#5 Jisses vad snorkig man kan vara! Om du läser min fråga igen, underlättar för dig läste nånstans att man inte behöver kvittot utan att man ska kunna byta i alla fallså var det just den delen av konsumentköpslagen jag frågade efter. Nu hittade jag den själv så dina spydigheter kan jag vara utan.

Annons:
AnnaLundin
12/28/11, 7:32 PM
#7

Tolka det som snorkigt om du tycker så.
Men om butiken inte vill byta för att du inte har kvittot med dig så hjälper det nog inte att sklå dem i huvudet med lagboken, för butiken har nog rätten på sin sida om de vill kräva kvittot som bevis på att varan är köpt hos dem.

Varför inte be brorsan om kvittot i stället så slipper du fundera på saken…

LaSadie
12/28/11, 8:08 PM
#8

Men om det finns lag på det så är det deras ansvar att följa den, inte att de tror att alla som kommer in för att byta varor är tjuvar som vill tjäna pengar. Min bror bor på västkusten och jag på ostkusten, att skicka ett kvitto med brev som kanske inte ens kommer fram, när jag har lagen på min sida, känns lite onödigt.

Men som sagt, hittade det själv så behöver ingen mer hjälp (som jag inte ens fick) så tråden kan låsas.

Elshira
12/28/11, 9:12 PM
#9

#8 Det räcker med en kopia, så kan kan scanna in den och skicka via mail till dig :)

Hakuna matata!

LaSadie
12/28/11, 9:36 PM
#10

#9 ska se om han har möjlighet till en scanner

AnnaLundin
12/29/11, 1:26 AM
#11

#8 - lite nyfiken, var i konsumentköplagen står det du nämner tidigare i tråden? jag har skummat den lite men hittar det inte.

Eller har du läst någons tolkning av lagen någonstans? Det är ganska många butiker/kedjor som kräver kvittot som bevis på att varan är köpt hos dem.
Kom också ihåg att bytesrätt och öppet köp är frivilligt från butikens sida.

LaSadie
12/29/11, 11:07 AM
#12

"Men du är inte tvungen att ha kvar kvittot för att använda dina rättigheter. Kan du bevisa ditt köp på något annat sätt går det också bra. Det kan till exempel vara med ett kontoutdrag eller en kontokortsslip. "

Så det är inte mina egna tolkningar, men visst behöver man ett bevis. Att allt är kvar, har funkat vid tidigare tillfällen.

[Moa-]
1/10/12, 6:36 PM
#13

LaSadie; och vilket bevis har du på att kvittot är köpt i just den butiken? För läser du den text du skrev så krävs det något bevis…

Annons:
LaSadie
1/10/12, 8:02 PM
#14

Jag var i affären igår för att byta dem. Det var inga problem att byta dem, nu fanns inte den storleken jag önskade så kunde tillochmed byta till annan modell eller få tillgodokvitto.

#13 Kvitto är ju inga problem med eftersom butiker inte är blyga med att skriva ut sitt namn högst upp Obestämd

Elshira
1/10/12, 10:29 PM
#15

Vad bra! Själv kunde jag lämna tillbaka en dvd som jag fick dubbelt av nyligen på en hästsportaffär och jag kunde inte få pengarna tillbaka utan kvitto givetvis men jag fick tillgodokvitto. Jag kom dock inte utan kvitto men däremot med fel (tänkte lämna den som jag själv köpt) mrn det gick bra utan det med ^^

Hakuna matata!

LaSadie
1/10/12, 10:59 PM
#16

#15 Så bra att du fick tillgodokvitto

Är själv nöjd att jag kunde byta om det behövts :)

Oskar
1/29/12, 4:14 PM
#17

Du kanske redan fått svar…men i alla fall…som jag förstått det behöver du inget kvitto även om det såklart underlättar. Det ska i princip fungera lika bra med en kopia på ett kontoutdrag eller liknande, om du betalat med kort dvs.

Oskar

Upp till toppen
Annons: