Sadelstöld!
jag sålde min sadeln för några månader sen och jag kom överens med köparen att jag skulle skicka den via bussgods med efterkrav. på nåt sätt så blir det fel summa så han behöver bara betala en bråkdel av vad jag skulle ha för sadeln vid uthämtingen så vi kom överens om att han skulle sätta in resterande belopp på mitt konto. tiden gick men inga pengar dök upp. vi pratade och han tyckte det var märkligt att jag inte fått pengarna så han kontaktade sin bank och det visade sig att nån siffra blivit fel så pengarna hamnade på någon annans konto. banken skulle ta kontakt med kunden och sedan skulle pengarna finnas på mitt konto, detta är drygt en månad se nu. nu har jag försökt få tag på den här mannen som är skyldig mig pengar i flera veckor men han svarar inte och ringer inte upp. han var väldigt tillmötesgående i början men sen helt plötsligt så slutade han svara i telefonen. vad ska jag göra? jag sålde sadeln för att jag behövde pengarna och nu står står jag här med skägget i brevlådan. nån som vet hur man kan göra?
Börja med att kommunicera brevledes, Behåll en kopia på det brev du skickat så att du kan visa vad som sagts.

men om han vägrar att svara då?
Bäst är nog att kolla med polisen om du kan göra en anmälan. Även om anmälan kanske inte leder nånvart kanske bara vetskapen om att vara anmäld gör att han pungar ut med pengarna.
Förresten vad gick fel så han bara behövde betala lite när han hämtade ut sadeln?
Sara

ska prata med min morbror som är polis hur man kan göra.
jag var lite stressad när jag skulle skicka sadeln så jag glömde helt enkelt av att säga åt tjejen som skrev på fraksedeln att det skulle stå 4000 + frakten så det blev bara frakten. jag river mitt hår :O( ska aldrig mer stressa, blir bara tokigt då.
Hm, knivigt läge. Vet inte om man kan anmäla till inkasso som privatperson, men det är möjligt att det går. I så fall kan du ju prova den vägen, dvs låta inkasso skicka kravbrev. För att inte det ska gå vidare till Kronofogden och betalningsföreläggande bör han ju betala eller bestrida kravet. Vid bestridande bör han på något vis kunna visa upp att han betalat och det har han ju inte.
Som sagt, är inte säker på att det går, men man kan ju kolla upp det.

ska prova allt som går, tack för tipsen.

jag kom ju på att själva auktionen finns ju var som "bevis" på tradera, hur skulle man kunna göra? tradera lägger sig inte i tvister i affärer.

Det är problem med muntliga överenskommelser att bevisa vad man kommit överens . Det finns ju sällan vittnen. Ett stort problem är att det sändes som efterkrav eftersom det oftast är priset på varan som är efterkravsbeloppet. Normalt är varan betald då fterkravet löses ut.
Fraktbolagen brukar använda sig av mottagarfrakt och som jag ser det har bussgods gjort ett stort fel. Jag anser att de ska betala beloppet eftersom de har gjort fel och normalt tar man inte ut bara frakten som efterkraft. Jag vet inte om bussgods använder sig av mottagarfrakt men speditionsfirmor gör det.
Vid brtalning till fel konto kan det dröja innan pengar kommer tillbaks om nu det inte var bara ett svepskäl för att inte betala.

#8 tror det varit ett svepskäl faktiskt, men nu har jag lyckats få tag i mannens dotter som använder sadeln och hon blev verkligen förvånad när jag berättade att jag inte fått några pengar än. bad henne prata med sin far och sedan ringa till mig då han helt klart inte vill pratat med mig. vi får se hur det går.
#9 Lycka till! Berätta gärna hur det går!

#10 det kan jag lova att jag ska :O)
Du kan använda dig av inkasso men då måste du ha ett avtal med en inkassofirma det som jag har kostar 1500:-.Sen kostar varje inkasso tillfälle.Det du då måste göra är att skicka en faktura till personen .Om du vill vara säker att han får den så rekommendera brevet.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
det bästa med att ha ett avtal med inkassofirman är att du får med en stämpel som man kan stämpla på fakturorna där det står att du använder dig av deras tjänster.Bara den brukar göra att folk betalar*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

aha, det låter ju som en riktigt bra deal. om jag ska sälja något annat lite dyrare i framtiden så ska jag göra ett avtal med någon inkassofirma.
Många tror att bara för att det kommer ett brev från Inkasso så har/får man en betalningsanmärknig och det är folk livrädda för! Det är ett jättebra sätt att driva in pengar, helt säkert!
Så länge motparten bestrider kravet blir det dock ingen betalningsanmärkning, men de flesta vet ju om att de är skyldiga pengar och betalar.

mannen ringde idag och bad tusen gånger om ursäkt, han hade haft det lite jobbigt personligt men skulle sätta in pengarna på måndag. det är bara att hålla tummarna.
Alltså, man behöver inte ha nån kontakt med inkassobyrå, det är bara att söka om betalningsförläggande på kronofogdemyndigheten. DET brukar få folk att rappa på rätt ordentligt. Har aldrig använt nått inkassobolag utan har alltid skickat direkt till kf och det har funkat klockrent varje gång.
#17 Jaha, intressant att veta!! Det ska jag komma ihåg.
#16 Vad bra att han hört av sig nu och jag hoppas verkligen att han betalar!!
#16 Fick du betalt till slut?
Instämmer med #17, man kan vända sig till KFM direkt. Vill dock göra tillägget att även det KAN kosta pengar.
Om KFM gör en utredning med utmätningsförsök t ex och det visar sig att det inte finns tillgångar att mäta ut så får man själv stå för kostnaderna.
Brukar handla om 500-1000 kronor beroende på hur stor utredning man väljer att göra.
Bara som en parentes alltså…
http://www.kronofogden.se/kfmvillfabetalt.4.14db52b102ed4e5fe380005191.html

#19 jag har inte fått några pengar än, nu börjar blir riktigt trött på den här personen :O(
#21 Kontakta Kronofogden och hör hur mycket en indrivning skulle kosta dig. Det kanske det är värt!

#22 kontaktade honom idag och han ska sätta in pengarna imorrn, jag tror på mänskligheten så därför är jag väldigt tålmodig :O) men har jag inte pengarna på fredag så blir jag tokig! ;O)

nu har jag äntligen fått pengarna! case closed :O)
Skönt för dig att det löst sig men man ska verkligen inte behöva jobba så för att få det folk är skyldig en.
Sara
#24 Å, vad skönt!