Öppettider
Vad tycker ni om olika butikers öppettider? Livsmedelsbutiker brukar ju ha öppet hela dagarna, men kläd- och skobutiker stänger ibland redan vid 18.00. Många slutar ju jobba vid 17, hur mycket hinner man shoppa då?
Jag tycker att man borde införa sommar- och vintertider. På vintern vill man ju inte sticka näsan utanför dörren efter 15, men på sommaren är man ju ute hela kvällarna. Då borde de ha öppet längre!
Har du någon tanke på att dom som faktiskt har dessa småbutiker sällan har anställda eller anställda som inte gör övertid..Alltså skulle vi i sommarvärmen få jobba 60 timmar / vecka och mer … oftast utan ledighet…för då ska man kanske jobba för att dom anställda ska ha sina semestrar..det håller inte
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#1 Det var en önsketanke! :)
Man får väl ta betalt för servicen om inte annat eller kanske ha kortare öppettider på vintern.

Jag har arbetat inom handeln och vet hur svårt det är att gå runt så tyvärr jag tror inte på längre öppettider.
I Spanien löser dom det genom att ha siesta mitt på dagen, det kanske vore nåt? ;)

Urkass för den anställde med delade arbetspass. Kanske fungerar i storstäderna där folk har gångavstånd till arbetet. Men här på landsbygden fungerar det vare sig praktiskt eller ekonomiskt att åka fram och tillbaks till jobbet.
Busschaufförerna har delade arbetspass på många orter. Det är därför det är så svårt att rekrytera nya, det är jättesvårt att kombinera med familj.
#5 Det kanske funkar i Spanien, men jag vet att det är komplicerat om man har långt till jobbet. Jag passade in i den spanska dygnsrytmen, men det är det inte alla som gör.

#4,5,6 I spanien plockas siestan bort allt mer, den är svår att motivera då man idag arbetar mycket inomhus med AC och att resten av världen faktiskt har öppet över middagen. Siestan försvann för de statsanställda förra året och statliga instanser stänger numera offentligt kl 18:00.
//Zac
#7 I södra Spanien är det dock väldigt vanligt att butiker har sådana öppettider.
Jag tycker att det vore bra för mig som konsument med längre öppettider men jag tror inte att det skulle funka… Vissa affärer har ju lunchstängt, kanske ngt att jämföra med siesta ;o)??
Det blir lite moment 22.
Jag förstår de som jobbar i affärer och butiker, samtidigt så har man en karl som jobbar till kl 18 och han hinner inte med något. Och helgerna kanske man inte alls kan då med.
Vi har långlördag en gång i månaden då en del affärer är öppet till kl.15, men inte alla.
Annars stänger de vid 13, några vid 14
Jag tycker frivilligheten och tillgång/efterfrågan ska få fungera även på öppettider och service.
alla de som t.ex. jobbar i en affär eller natt, har ju schemalagd arb.tid.
ingen jobbar ju 168 timmar i veckan.
så alla får ju anpassa sig efter de öppettider som existerar, och de butiker som vill ha dygnetruntöppet ska få ha det. de butiker som vill kan ju välja att stänga tidigt på eftermiddan, med färre kunder som resultat såklart.
sen kan ju korta öppettider ha en positiv inverkan på shopping addicts som t.ex. Ida som verkar vilja ha mer än en timma på sig att köpa skor :)
(skämtar såklart, hoppas jag du förstår)
#11 Ha, ha, nja egentligen behövs det nog inte så lång tid för just skor, då de oftast är impulsköpsbeslut som fattas direkt!! ;)
Nä, jag försöker faktiskt tänka på att inte okynnes-shoppa även om det är relativt, men det är mysigt när butikerna har öppet för då strosar mer folk runt på gatorna och det är mysigt! :)
här i stan är affärerna öppna till kl. 18.00 på vardagar, till kl. 15.00 varje lördag o sen första söndagen efter löning är det öppet till kl. 15.00 på Söndagar också.. =)

Har alltid tyckt att många affärer har konstiga öppettider. Bortsett från vissa mataffärer som nu har öppet dygnet runt så känns det som om inget hänt sedan konceptet med affärer uppfanns… Tex en klädbutik måste ju ha den absoluta merparten av försäljningen på helger och samt på vardagar vid 12-14 och 17-19. Det optimala måste ju vara att ha öppet mellan 12 och 19. Eller kanske till 21 fredag och lördag. Men förstår att facket kanske inte gillar den tanken…
Oskar
Något jag uppskattar enormt är iaf att vissa mataffärer öppnar 7.00. Då kan jag handla efter jobbet på vägen hem. Jag jobbar natt och slutar 07.15 så det är så skönt att ha handlandet gjort inför eftermiddagen då man ofta är lite sliten och inte orkar trängas med andra.
Jag tycker oxå strosandet är mysigt som det är utomlands..
Men något jag är lite irriterad över är de caféer vi har. De stänger kl. 18 vardagar och 14-15 lördagar. Ett café har öppet söndag mellan 11-14.
Här är det alltså dött kvällstid…
Värst är väl bankerna som stänger 15:00… De är ju inte öppettider för de arbetande….
#17 Ja, det är ju lite gammeldags, men en del banker har börjat ha öppet längre åtminstone vissa dagar. Sen har de ju öppet för privata möten med sina kunder efter 15.00, om man har bokat tid.
Bäst är väl ändå typ Ica Maxi 8-22.