Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettövrigt
Läst 2972 ggr
lisette
0

uppsagd - vad gäller?

detta tillhör kanske inte konsumentmakt, men jag har en känsla av att ni medlemmar vet en hel del om detta..

sambon har varit anställd sedan augusti 05 på ett företag. när han var på anställningsintervjuven frågade de honom om han planerade att skaffa barn snart. vilket vi inte gjorde. så han svarade nej.

jag blev gravid i juli 06. i vintras var sambon på medarbetarsamtal. det första de frågade honom var "när ska du bli pappa?". sedan fick han en varning för att han skulle ha gjort dåliga jobb (han är bilglasmästare) och de fick köra tillbaks och göra om jobben. han blev lovad att han skulle få se papper på detta. men inga papper har dykt upp. och sambon visste inte om detta alls, han blev jätteförvånad när han fick höra att han skulle ha gjort dåliga jobb. de får bara en varning, sedan blir de uppsagda om det upprepas igen.

tisdagen den 27/3 föddes vår son, då var andreas hemma med mig, likaså den 28. den 29/3 åkte han till jobb och fick då ett uppsägningspapper. då hade de fått in fler klagmål på hans jobb. uppsägningen var daterad till den 27/3 - samma dag som loke kom. min sambo får 3 månads löner (iställe för en som de är skyldiga att ge honom) och han kunde söka nya jobb om han ville.

måndagen därpå började det en ny kille istället för min sambo.

detta känns väldigt ljust tycker jag. det är uppenbart att sambon blev uppsagd enbart pga han blev pappa.

tilläggas bör att det är enbart två personer som jobbar som bilglasmästare för denna firman, så en person som blir pappa kostar företaget en hel del pengar när han ska vara föräldraledig osv.

nu undrar jag, vad kan man göra? vi hade planerat att sambon skulle ta emot alla tre löner + semesterersättningen och sedan dra det till facket. men det var ngr som sa att om han tar emot dessa två extra löner så har han accepterat att företaget har gjort som de gjort.

sambon är medlem i byggnads, han har börjat på nytt jobb redan och har inte möjlighet att ringa till dem. så jag har täntk jag skulle göra det.

Terrierlina
0

Inte lagligt någonstans skulle jag säga! Jag skulle ringa till facket direkt, eller möjligen till en arbetsrättsjurist!

Ida
0

Vilken otroligt tråkig historia lisette! Det här är ju verkligen inte det bemötande man vill ha som nybliven förälder, fy 17.

Det spelar ingen roll om det är en konsumentfråga eller inte, det är klart att du ska ta upp sånt här! Nu ska jag bara räkna till 10 innan jag försöker mig på ett svar, jag blir SÅ upprörd av sånt här.

För det första förstår jag inte varför företaget skulle vilja säga upp honom pga eventuell pappaledighet tex. Det enda som kostar företaget pengar då är ju att de måste rekrytera en vikarie för honom, men det har de ju uppenbarligen redan gjort! Företaget betalar ingen lön/ersättning till honom under pappaledigheten, det gör Försäkringskassan! Detsamma om barnet blir sjukt och han måste vara hemma med sjukt barn (vab) det betalar också Försäkringskassan!! Undrar om de fått det här om bakfoten eller om det är något annat skumt som ligger bakom?

Jag tror ni har rätt i att han inte kan överklaga uppsägningen om han tar emot pengarna, det blir nog indirekt som att han accepterat det. Det här kan de omöjligt komma undan med, om han nu skulle vilja vara kvar på företaget. Jag skulle dock, i hans situation, välja att INTE gå tillbaka till det stället, vem vill ha en sådan arbetsgivare?!

Jag tycker dock att du ska ta kontakt med Byggnads och höra vad de rekommenderar er. Det är i vilket fall som helst bra att detta kommer fram och att facket får reda på det. Förhoppningsvis kan de ta en diskussion med arbetsgivaren och om din sambo ändå har ett nytt jobb (och därmed inte vill tillbaka) så kan man hoppas på att de i alla fall kan avtala fram en större kompensation pga det inträffade. Det blir svårt för dem att bevisa detta och därför borde ni kräva ett skadestånd pga uppsägningen.

Hoppas att jag lyckats vägleda er lite åtminstone och att ni får stöd från facket i frågan. Hör av dig och berätta hur det går och vad facket säger! :)

[Anna-N]
0

Ingen har rätt att bli uppsagd pga. av barn! RING facket!

lisette
0

det blir första sak imorgon när loke sover.

abbis
0

Att bli uppsagd och få gå samma dag existerar inte..Vad är det för korkad arbetsgivare..Han riskerar böter och ni har rätt till mellan 18-24 månadslöner i ersättning..Facket hjälper er .Det kommer förmodligen gå till arbetsdomstolen .Förlikningar är vanliga .Man vill som regel inte gå tillbaka till en sån här arbetsgivare..MEN STÅ PÅ ER…Min sambo har jobbat mycket fackligt …så infon kommer därifrån.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

lisette
0

kan säga att hans arbetsgivare är danska. de har tydligen 1-3 DAGARS uppsägningstid där…

#5 han har ju en månads uppsägningstid, men han fick gå hemma med lön. + ytterligare två månadslöner.

det tråkiga är ju att det kommer ju stå i hans papper att han blev uppsagd pga dåligt jobb.. =(

abbis
0

Som sagt det existerar inte …Är företaget Danskt? Dom kan inte köra sina danska regler i sverige. Det enda du får gå på dagen för är oegentligheter som t.ex att man lämnat ut företagshemligheter uppgifter till andra konkurrenter eller att man upprepade tillfällen varit berusat /påverkad.

Ida
0

#6 Vad jag förstår kan de väl inte ens bevisa att han gjort ett dåligt jobb? De hade väl anmält ett dåligt jobb en dag när han inte ens jobbade (då Loke föddes)? Sånt där kommer de ju behöva bevisa, vilket kommer bli svårt. Framförallt i domstol. Jag tror att han genom facket kommer att få en större ersättning än vad som hittills erbjudits.

[Sajberlena]
0

Uppsägning av en tillsvidareanställd kan ske på följande grundval;

Arbetsbrist
Personliga skäl
Avsked
Pensionering
Anställd får hel sjukersättning som inte är tidsbegränsad 

Här kan vi genast utesluta allt utom Personliga skäl.

Enligt LAS 7-8, 30§§ gäller följande vid uppsägning av Personliga skäl:

"En uppsägning på grund av personliga skäl måste vara sakligt grundad. Exempel på saklig grund kan vara:

grovt olämpligt uppträdande
klar oförmåga att klara arbetet
upprepad onykterhet på arbetsplatsen (såvida det inte är fråga om sjukdom)
allvarliga samarbetssvårigheter
brott som kan påverka arbetet
arbetsvägran
brott mot tystnadsplikt
kritik mot företaget i avsikt att skada företaget
upprepad vägran att följa föreskrifter, vilket leder till fara
olovlig frånvaro (upprepade gånger)
för sen ankomst (upprepade gånger)

Innan man säger upp någon på grund av personliga skäl måste den anställde, inom två månader, fått full klarhet i vad som har hänt, underrättas om att man överväger att säga upp honom. Om den anställde är fackligt ansluten måste dessutom hans fack varslas. Underrättelse om varslet ska lämnas minst två veckor innan uppsägningen faktiskt görs.

FAcket och den anställde skall sedan ha en vecka på sig att fundera på om de ska begära överläggning om uppsägningen. Om facket eller den anställde begär överläggningar måste du skjuta upp uppsägningen tills överläggningarna är klara."

Sen kan jag också berätta följande;

Uppsägning av personliga skäl är en sista utväg att bli av med en anställd som man absolut inte anser sig kunna ha kvar i företaget. Detta innebär att man som arbetsgivare först måste ha försökt att omplacera den anställde till annat ledigt jobb i företaget.

När det gäller uppsägning av personliga skäl är det arbetsgivaren som har bevisbördan. ARbetsgivaren måste kunna bevisa att

den anställde verkligen burit sig illa åt
företaget skadats på grund av detta
att uppsägningen är den sista och nödvändiga utvägen

Observera nu att man skiljer på uppsägning och avskedande.

När det gäller avsked, som är ännu hårdare än uppsägning, gäller följande;

Orsaker som kan leda till avsked av anställd

stjäl från företaget (i vissa fall)
gör sig skyldig till bedräger eller trolöshet mot huvudman
förskingrar
förfalskar
grovt bryter mot arbetsgivarens instruktioner
misshandlar någon
sexuellt trakasserar eller förgriper sig mot någon
hotar med våld
bedriver konkurrerande verksamhet

Innan man avskedar någon måste man undrrätta den anställde om att man överväger att avskeda honom/henne. Underrättelsen skall lämnas minst en vecka före avskedandet.  Sen gäller samma regler beträffande att facket skall varslas o s v. (LAS 30§)

Det finns naturligtvis massor mer att berätta, men nu börjar det bli långt känns det som…

Fråga gärna så svarar jag om jag kan!

[Sajberlena]
0
Ida
0

Superbra info Sajberlena!!

lisette
0

#7 nej jag vet att de måste följa svenska lagstiftningen, frågan är hur stor kännedom dom har om den när jag läser sajberlenas inlägg nedan.

#8 vet inte om de kan bevisa det. de måste ju ha papper på alla jobb som gjorts. vi skulle få se papper på de första backjobben, men som sagt. inga papper dök upp…

nej jag tror inte det kom in några anmälningar om dåligt jobb dne 27e. men uppsägningen var daterad den 27e.

#9 vad jag vet har inte facket blivit underrättat, inte heller har min sambo fått veta att de tänker säga upp honom (annat än varningen i vintras, men det var ju en varning, ingen underrättelse). när jag läser vad du har skrivit lena så tycker jag itne där är något som stämmer in på varför han skulle ha blivit uppsagd. han har ändå jobbat där sedan augusti 05, då borde det ha kommit in klagomål på hans arbete redan tidigare…

tack för infon, den var superbra! =)

Scrog
0

#12 hoppas ni orkar stå på er, viktigt att inte arbetsgivare kommer undan med sånt här. Även om din sambo verkar ha klarat sig rätt så bra, med nytt jobb, så är det ju sånt här som kan krossa en människa.

Känns som ni har mycket bra chanser att få upprättelse och ett rejält skadestånd. Som flera tidigae sagt är det nog jätteviktigt att ni så snabbt som möjligt kopplar in facket så att ni sköter detta korrekt.

Lycka till!

Vore intressant om vi fick följa fortsättningen på detta fall här.

/Scrog

lisette
0

ringde facket idag. förklarade hela läget. han sa ju att de inte får säga upp folk pga de får barn.

sen visade det sig att företaget sambon jobbade på inte har avtal med byggnads, så då kan de inte hjälpa en. varför i hela världen går han då och betalar 626:- i månaden (numera) för?

mannen jag pratade med sa att man kan ta det till tingsrätten, men risken är ju att man själv får betala rättegångskostnaderna.

han tyckte att det bästa nog var att ta de extra månadslönerna och låta det vara där.

känns ju lagom bra.

fick numret till en annan kille som jobbade i malmö, han var mer inriktad på glas och kände kanske till företaget.

Scrog
0

Spontant låter det ju helt sjukt att inte faket kan hjälpa en medlem om inte företaget man arbetar med har avtal med facket. Företaget måste väl ändå vara skyldig att följa det lagar som gäller på arbetsmarknaden i Sverige? Facket borde väl hjälpa en medlem om det handlar om rena lagbrott annars är det ju ingen ide att vara med i facket om man inte jobbar på ett företag med avatal med facket.

Lycka till!

/Scrog

precis
0

"varför i hela världen går han då och betalar 626:- i månaden (numera) för?"

För att Byggnads också är en "affärsdrivande verksamhet", deras personal ska ju också ha lön. (jag rekommenderar en a-kassa som inte har anknytning till en fackförening, typ alfakassan)

Att företaget erbjöd tre månadslöner fast de inte behöver, tyder ju solklart att de vill bli av med problemet fort. en s.k. muta för att inte dra det vidare.
Har han börjat på nytt jobb redan så kan det inte bli så stort problem att ha en uppsägning i fatet? :)

lisette
0

jo det är väl självklart att jag inser att pengarna går till något. men de ska väl för sjutton hjälpa sina medlemmar när de går och betalar så pass mycket? det ska ju kvitta om företaget har ett avtal med dem eller inte.

alfakassan får du betydligt mindre akassa av, därav att varken han eller jag är medlemmar där.

jobbet han fått nu är tillfälligt, dessutom ingenting han vill göra (fabriksarbete). det finns inte så gott om glasmästarjobb - då ligger en sådan här uppsägning honom verkligen i fatet. tyvärr. =(

Sara
0

Facket är man ju med i för att få hjälp om det behövs, inte för att betala nån annans lön och ändå inte få hjälp.

Sara

lisette
0

nej exakt. det känns ju verkligen som sura pengar!

Ida
0

#14 Va, det var det värsta!! Då är det ju helt meningslöst att vara fackligt ansluten! Trodde jag inte, även om jag hade mina gissningar att det inte skulle vara värt det.

Man blir ju sugen att stämma dem pga detta. Problemet är ju att det man KAN förlora och det är dessutom en jobbig process att gå igenom. Har ni något rättsskydd i hemförsäkringen? Man skulle kanske höra med sitt hemförsäkringsbolag om det täcker kostnaderna för en stämningsansökan och eventuell domstolsförhandling?

abbis
0

#14 Ja vad ska man säga…Varför blockar facket vissa företag typ salladsbaren i göteborg och inte dom som redan har anställda…Om ni inte orkar ta detta civilrättsligt så gå åtminstonde in för att se till att företaget blir blockat…Så att dom tvingas skriva avtal…Det här kommer annars hända fler i det företaget..

Själv ligger jag i en civilprocess som jag får betala med egna medel trots att jag har en försäkring med rättsskydd.Det tråkiga är att alla försäkringar har en baksida .I min försäkring måste målet upp i svea hovrätt innan försäkringen gäller.Men jag har hört mig för med ett antal advokater som säger att jag kommer att till 99 % vinna..och då är det bara att chansa..Jag har vunnit i första instans …

Om jag vore som er skulle jag ringa och höra om facket har någon advokat att rekommendera.I ert fall tror jag ni har stor chans att vinna.Bara vetskapen om att ni kommer stämma arbetsgivaren gör kanske att dom  backar direkt…Det är bättre att höra med en advokat än med någon facklig representant..

Niklas
0

Prata med en jurist. Han/hon kommer att säga ifall det är värt att driva en process eller inte. Av det som har kommit fram här låter det riskfritt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

lisette
0

ska prata med min sambo, det är ju han som råkat ut för det hela och som får ta processen. men känner jag honom rätt så struntar han i det hela. tyvärr.

precis
0

#17 det där är en myt, alfakassan är anslutna till arbetslöshetssystemet precis på samma sätt som alla fackförenings-a-kassor…
jag har exakt samma ersättning som om jag skulle varit med i LO-maffian.
och månadsavgiften är för nuvarande 115:- för en heltidsarbetslös.

Sen kan man säkert dra den trista historian i en kommande jobbintervju så att det förklaras varför han orättvist fått sparken.
Man visar ju inte upp en dålig referens i en jobbansökan, man pushar ju för sig själv på bästa sätt man kan, eller hur?
Jag menar inte att man ska försöka mörka/bluffa, men redovisa/fokusera mest sina goda sidor och om frågan kommer upp så har man en bra förklaring redo.

Sen bör man väl tänka efter vad det är man vill vinna med en ev. stämning? Vill han ha tillbaks jobbet eller bara mer pengar eller bara svartmåla företaget? Jag skulle inte vilja gå tillbaks till en sån arb.givare, och inte vill jag ha mer ers. av dom heller, om risken är så stor att man kan åka på att betala advokat och deras advokat i en rättegång som kan ta flera år.

lisette
0

det har varit så tidigare ivarjefall, jag var själv med där, men gick över till transport.

jobbet vill han nog absolut inte ha tillbaks. som jag har skrivit så har han fått gå ner 8000 i lön nu när han blev uppsagd. det känns ju verkligen, allra helst när jag är mammaledig och har ut 8000 varje månad.

men som du säger, förlorar man i rätten så får man betala deras kostnader och det känns ju inte så himla roligt.

Ida
0

#25 Det är ju i och för sig något man skulle kunna yrka skadestånd för. Det vore ju en annan sak om han fått ett likvärdigt jobb eller ett mer välbetalt, men att gå ner 8000 kr i lön och få ut två månadslöner för besväret, nja, det är väl ingen bra deal för honom. Jag förstår dock att ni inte vill dra igång en sådan process, det kan vara jobbigt. Men om han pratar med företaget själv då, och påpekar hur olagligt det är och begär skriftligt på de fel han begått och grunden till uppsägningen. Han kan ju be om det och säga att en jurist ska kika på det för att se om det är en rimlig ersättning. Då kanske de kommer med något bättre.

Scrog
0

Jag tycker ni skall göra ett försök till med facket också, kontakta någon annan gärna högre upp i organisationen. Har svårt att tro på att facket inte bryr sig om solklara lagbrott mot en medlem bara för att den som gjort brottet inte har avtal med facket.

Ett sista alternativ kan ju alltid vara att hota med att gå till tidningarna. Har svårt att tro att det vore särskilt positvt för ett litet företag om det kom ut att de helt lagvidrigt sparkade en Medarbetare för att han blev pappa.

Tycker inte man skall ta vilken skit som helst, speciellt inte när det blir så ekonomiskt kännbart som det blir för er!

Lycka till!

/Scrog

lisette
0

#27 tidningarna är ju faktiskt en bra idé, de vill säkert gärna skriva om något sådant. en ledsen pappa med sitt lilla barn på bild… ;)

företaget är jättestort i danmark, bara i sverige som det finns två anställda.

Ida
0

#28 Jag tror också att det finns många tidningar som kan tänka sig att skriva om det! :)

Ove-D
0

klar oförmåga att klara arbetet, allvarliga samarbetssvårigheter. olovlig frånvaro (upprepade gånger), för sen ankomst (upprepade gånger) eller stjäl från företaget (i vissa fall)…

Vem bedömer det? Arbetsgivaren? facket?

Om man nu ser till FÖRETAGETS sida… OM man är missnöjd med arbetarnas prestationer… vad gör man då???

Ida
0

#30 Det går att säga upp personal om man allvarligt missköter sitt arbete, men det ska ju gå att bevisa också och inte komma som en blixt från klar himmel.

Faxlin
0

#30: Gör som Jysk. Anklaga sina anstälda för att stjäla pengar. Sedan att de inte kan bevisa det och minskar ner sin summa i varje instans det hör inte hit. Bara anklaga på och hoppas att den man anklagar inte orkar tjaffsa emot.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ida
0

#32 Det är nog det som många gånger är problemet. Folk orkar inte kämpa emot en stor arbetsgivare eller ett stort företag, trots att man blivit felaktigt behandlad.

Niklas
0

#30: Det är mytcket svårt att göra sig av med någon, även om de missköter sig. Man måste dela ut skriftliga varningar och göra upp åtgärdsplaner som man följer upp noga och ändå är det inte säkert att det går.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning