timanställd + veckovila?
hur är det när man är timanställd. har man rätt till betald veckovila eller måste man gå hemma utan pengar?
Hur menar du nu?
Om du är anställd per timme får du betalt per timme. Vilka har rätt till "betald veckovila" menar du?

jag jobbade 10 dagar i sträck. det är väl lag på att man måste ha veckovila, på 36 timmar. eller har jag uppfattat fel?
Det låter mycket att jobba 10 dagar i streck, men jag är osäker på om det verkligen finns en sådan lag. Det är möjligtvis ett maxantal timmar per dag, men jag vet inte säkert.
Vad har du för avtal med arbetsgivaren?
Kolla med ditt fack…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Enligt dom nya EU reglerna så får man inte jobba mer än 48 timmar i veckan du ska ha 11 timmars vila om dygnet och du måste ha en veckovila, påminner mycket om kör och vilotiderna som gäller för chaufförer.
#5 Gäller det även timanställda?
Är rädd att om du tackar ja till jobb så gäller inte veckovila och du får inte betalt för veckovila om du är timmis.
Fast anställda får inte heller betalt för veckovilan, det är bara en lag som reglerar hur mycket du som anställd får jobba i streck.
Sara
#6 Arbetstidslagen gäller alla, oavsett vad man har för typ av anställning, det är en lag som ska säkerställa att folk får sin dygnsvila o.s.v