Vad ska man tro?
När jag för ett par år sedan ville börja använda p-piller igen rekommenderades jag Yasmin, som var ett relativt nytt preparat med lägre hormondoser och därmed ansågs vara bättre än tidigare preparat.
Idag hör man på nyheterna att Yasmin står för en stor del av rapporterade biverkningar av p-piller-användande och att två tjejer i Danmark som dött av blodpropp båda använt Yasmin.
VAD SKA MAN TRO? Danska myndigheter uppmärksammar problemet och svenska tycker att de drar för hastiga slutsatser. Jag använde Yasmin i flera år, men inte längre.
Hur kan två relativt lika länder som Sverige och Danmark officiellt ha så olika åsikter om en sådan här sak och hur ska man som konsument ställa sig till den här statistiken?
Frågan är ju varför de två flickorna fick blodpropp. Kanske skulle de egentligen inte äta p-piller pga nån sjukdom osv..
Sara
#1 Sant. Det kan vara ett olyckligt sammanträffande att båda använde just Yasmine. Men det står tydligen för 27% av alla anmälda p-pillersbiverkningar i Danmark och det är bara 11% som använder det.

Jag använde Desolett i många år. Efter första barnet ville barnmorskan inte skriva ut det mer eftersom det förekommit så mycket blodproppar av dem.
Jag hade kört med Försiktighetsprincipen, i ett sånt fall där man VET att det finns risk för såna biverkningar…
(rekommenderar för övrigt P-stav)

Det verkar jättekonstigt att det är så olika uppfattning. Läskigt, man tror ju att man ska kunna lita på rekommendationer…