Falska bär!
Enligt Aftonbladet och Punkt SE idag kan bär som säljs utanför butiker vara utländska trots att det står att de är svenska. Jordgubbarna packas om från en förpackning till en annan i ett lager i Göteborg och säljs sedan som svenska.
Så, kolla förpackningen en extra gång om ni är ute efter svenska jordgubbar. Förpackningarna från "riktiga" leverantörer är oftast märkta med dennes namn och adress.
Det är bedrövligt!
Jag själv är ju så tjurig att det ska VÄLDIGT mycket till för att jag ska köpa jordgubbar från försäljarna som sitter utanför butikerna och säljer… jag anser att man äter svenska jordgubbar under vår normala jurdgubssäsong, så jag vägrar köpa importerade. Och de som står här i trakten kan ju tänka sig att importera och sälja, så jag vill inte gynna dem…
HAHA, fy var grinig jag känner mig!
Men jag väntar på att mina egenodlade jordgubbar ska mogna! Vi har ALDRIG haft så mkt blommor och jordgubbskart på våra plantor som i år, det kommer bli massor på våra få plantor!
Jag tror dock att man kan upptäcka det ganska snabbt. De svenska odlarna importerar nog inte bär, utan problemet var snarare att någon (som troligtvis inte odlar alls) köper in partier från tysklad och säljer bären som om de vore svenska.
Finnerödja och de andra säljer nog bara sina egenodlade jordgubbar.
Läste det jag med,men tror som Ida.
Jag brukar köpa från Aby(tror jag det heter) som ligger utanför Målilla/Rosenfors,de säljer sina bär häromkring-jättegoda!
Vad jag menade i #1 var att de so msäljer jordgubbar utanför affärerna här i trakten brukar börja säsongerna med att sälja Holländska eller andra importerade jordgubbar. De är iofs öppna med att de är importerade, tackochlov, för jag vill inte ha det!
Köper enbart Finnerödja. I nödfall kan det bli något annat o man hoppas ju att det är svenska när man betalar för det :-//
Bäst är väl ett eget jordgubbsland.