Ersättning för kläder?
Hejsan!
Min sambos kläder har blivit förstörda..(Det är inte hans fel att kläderna har blivit förstörda) kan man få ersättning för kläderna? Vart ska man ringa hemförsäkringen eller facket? Båda?
För det blir ju ganska mycket pengar..Ny vinter jacka(900kr), nya skor (899kr), byxor (vet inte va dessa kostade), en t-tröja(600kr), långärmad tröja(400kr). Snabbt räknat blir det ca över 3000kr. Vi har inte kvar alla kvittona gör det något?
Tack på förhand!
MVH Sara.
Inte min avdelning, men det beror väl lite på…
Var det hände?
Vad hände?
Hur gick det till?
Hände det på jobbet så borde det ersättas där, annars är det nog hemförsäkringen.
Sara
har man inte kvittona så är det svårt. Och sen är det graden av förstörelse som ska räknas också. jämför med en bilkrock. försäkringsbolag värderar hur mycket som behövs lagas/repareras och de har nån procentgräns eller reparations-kostnads-limit för när man ska kalla bilen helt förstörd och ska skrotas istället.
sen är det väl självrisk på minst 1.500:- på en hemförsäkring?
om man har jobb där man riskerar att få kläder förstörda så har man rätt till ersättning för skyddskläder (avdragsgillt i deklaration) men då får man å andra sidan ingen ersättning för förstörda privata kläder om olyckan skulle vara framme.

#1 Det hände på stan.. Han blev knivhuggen, 4 gånger.. Han skulle hjälpa en kille som låg ner på backen..å höll på att bli slagen.
Så alla kläderna är fulla av blod.
Tack för era svar!
# 4 Men då är han ju ett brottsoffer! Killen som knivskar honom, är han känd? För då kan han nog få skadestånd.
Sara

#4 Men uj! Om personen som gjorde detta åker fast så borde ju han betala detta. För övrigt känns detta med att få ersättning för kläderna som ett litet problem om man blivit knivhuggen 4 ggr. Hua!
#4 oj vad trist. men då är det väl klart du kan få ersättning, det finns väl polisanmälan och pågående brottsutredning? då ska du ansöka om skadestånd och ersättning, tror det finns många brottsofferjourer, fonder och föreningar som hjälper drabbade.
Starkt gjort av din kille att ha så mycket kurage!!! det behövs mer sånt civilmotstånd, så att buset inte vågar göra såna fega saker i framtiden.
det går ibland att tvätta bort blodförstörda kläder, kolla med en kemtvätt. (jag har varit med om ungefär liknande)
#4 Vilken hemsk händelse. Hoppas att det gick bra för din pojkvän och för den som låg på marken.
Jag tror att hemförsäkringen här kommer att hävda att ni ska få skadestånd och att ersättningsanspråket ska riktas mot den som knivskar honom.
Har du talat med ert hemförsäkringsbolag?

Min sambo fick sy 10 stygen i huvudet.. bakom örat å å mitt på huvudet.. ett snit i pannan men de behövdes inte sys å ett i armen. Å killen som min sambo hjälpte fick fläskläpp och onte i käkarna..
Det gör inte så mycket att kläderna är förstörda för min sambo lever och mår ok ida.. men det är ju endå saker som måste köpas nytt.. som jackan som var helt ny.. nu är det sönder och full med blod…
Jag å min sambo har beskrivit killarna så bra vi har kunnat för polisen. Jag belv/är chockad så det var inte det första jag tänkte på.. Men vi känner inte igen killarna..tyvärr.. :( Man kan ju hoppas att det finns nån annan som såg.. Det var ju fullt med folk på stan..
#8 Ska ringa dit i morgon. Så får vi se hur det går..
#9 Återkom gärna och berätta vad de säger! Det kan vara bra att veta vad som gäller i sådana här situationer…

#10 det ska jag göra..
Tack så mycket för alla svar! :)

#10 Nu har vi ringt till hemförsäkringen. Vi får andrahands ersättning för kläderna då vi inte hade kvitton på allt. Sen så väntar vi bara på att få papper från dem som vi ska fylla i. Ska även ta kort på kläderna och skicka med. Så får se vad som händer sen.
#12 Det var ju bra!
Vad har ni för försäkringsbolag?

#13 Länsförsäkringar har vi.
#14 Det var ju positivt, det har jag med. :)
Oj otäckt, tur det gick bra!

#16 ja usch det var riktigt otäckt..:( man kan säga att han hade tur i oturen…

Tänkte bara att jag skulle säga att vi har nu fått ersättnigen för kläderna, fick ca 2000kr.
Å den ena, skyldige är tagen =) (En pojke på ca14år var det)
Nu har sambon bara ärr kvar i huvudet..ser riktigt bra ut nu..
Hoppas att nått sånt här inte händer igen..usch!
// Sara , trevlig Sommar =)
Kan bara tillägga, rent generellt;
Om man utsätts för ett brott och det leder till åtal av den misstänkte, så skall man ange ersättnings- och skadeståndsanspråk inför rätten. När dom faller så utdöms även skadeståndet och ersättning för som i detta fallet, exemeplvis förstörda kläder.
Ofta händer det att den åtalade/dömde inte kan betala, och då kan man ansöka om ersättning från Brottsoffermyndigheten. Först måste man dock gå igenom ett utmätningsförsök genom Kronofogden och visa att den dömde inte har medel att betala av själv.
Man brukar, som brottsoffer, få ett målsägandebiträde genom statens försorg, en advokat som kan hjälpa till med alla sådana detaljer.
Nu är ju tydligen den tagna brottslingen inte straffmyndig ännu, och vad som händer då kan jag inte säga, men det kanske kan vara bra att veta i alla fall…
Hoppas bara innerligt att ingen ytterligare skall behöva använda sig av informationen - är väldigt glad att din sambo inte blev mer skadad!
Hujedamej…

Okej, nä hoppas att detta inte ska hända igen.. usch…
#18 Skönt att ni fick lite plåster på såren!
Men framförallt skönt att din pojkvän klarade sig utan alltför allvarliga skador! Vilken hemsk upplevelse!
#19 Superbra info Lena! Tack!