Sängkampanj förbjuds
Företaget Sovas kampanj att du får pengarna tillbaka om det regnar på Midsommarafton förbjuds nu av Konsumentverket.
Förutsättningarna var att det skulle regna minst 5 mm på Jägersro under en mycket begränsad tid. Det hade företaget dolt ganska väl, så alla som trodde att det gällde överallt misstog sig. Det har inte regnat så mycket på Jägersro vid den tidpunkten på många år, så kampanjen var relativt "säker" för företaget i fråga.
Jag måste säga att jag tycker mest att det är badwill att göra så här. Det hade varit i princip omöjligt att få pengarna tillbaka om det regnar på midsommar och då hade man ju som kund bara blivit sur över att få veta villkoren efteråt.
Eller?
Såg reklamen och jag hörde då inget om Jägersro.
Det var fult tycker jag.
Det är så mycket reklam som är missvisande.
Borde finnas hårdare regler ibland tycker jag.
Nä, sånt säger de inte i reklamen. Men tydligen så var det villkoren, antagligen ganska finstilta i butiken också.
ne va fult o göra så… =/

Knappast ett bra sätt att få nöjda kunder på…

Håller med om att det är fult. Dock framkom det faktiskt i TV reklamen, om än mycket dolt. Hade råkat få med en reklam på ett inspelat program och pausade så att jag hann läsa vad som stod allra längst ner på skärmen. Där stod den informationen. Men det är ju inte rätt för det. Vem hinner läsa det på den korta reklamen.
Själv går jag inte på reklam som lovar något sånt, utan kollar alltid upp det först.
Hoppas nu att det störtregnar i Jägersro, HELA midsommarhelgen!

Även om det störtregnar så gäller väl inte erbjudandet längre? Det blev ju inte godkänt?
På deras hemsida står att de kommer att redovisa regnet kl 18 ikväll så de måste nog följfölja det.
Sara
#7 Måste kolla genast!! Det regnade ju en hel del igår på många ställen!

Besvikelse va Ida?
Så här står det på deras hemsida:
**Information gällande regnkampanj!
**På SMHIs mätstation vid Jägersro i Malmö den 22 juni 2007 mellan kl 12.00-15.00 har det fallit 0,1 mm regn. Informationen finns även tillgänglig på automatisk telefonsvarare på tel 042-450 32 30.
Om förutsättningarna stämmer (att det skulle regna minst 5 mm i Jägersro) blir alla alltså utan återbetalning av sängarna. Det är ju i princip omöjliga villkor så jag skulle känna mig dum som kund.
Dåligt trick - dålig publicitet.
#9 Jag har inte själv köpt någon säng där och är därmed inte drabbad. Däremot tycker jag att det är dålig stil, absolut!
Det är givetvis upp till kunden att också informera sig, men när det står i det finstilta på det här viset och ett långt ifrån så detaljerat budskap sänds ut i tv etc tycker jag att det är tvivelaktig marknadsföring.
Någon som köpte säng där?
Jag tyckte direkt att kampanjen gav ett oseriöst intryck. Jag noterade direkt villkoren som fanns i annonsen och man förstår ju att de väljer regler så att de knappast ska behöva betala.
För mig var det ett typiskt exempel på dålig reklam. Jag tycker inte om att handla av den typen av företag.

Jag förstod att det var någe lurt:(

Jag tycker det var skillnad när det är kampanjer som "Om Sverige vinner fotbolls-VM". Varför vet jag inte. Kanske för att det är så tydligt vilka villkoren är. Och så ger det ju en extra kick till fotbolls-VM. Man hejar lite extra. Sen är man väl medveten om ungefär hur stora chanserna är också.. Sverige brukar ju inte ta sig särskilt långt. Men vem tusan vet hur mycket det brukar regna i Jägersro liksom..
Nä, såna där skitkampanjer som sänggrejen kan de lika gärna strunta i!
Undrar om de tjänat eller förlorat på det rent publicitetsmässigt?
Många tycker ju att det var en dålig kampanj, men å andra sidan, hur många kände till företaget tidigare?
#15 Vilket företag? ;-)
(Jag ser det varje dag på väg till och från jobb. Har inte varit inne - och nu har chansen för besök från mig minskat ytterligare.)
#16 Negativt alltså, för din del. Jag tänker mig bara att när en tid har gått och man ska köpa säng och börjar fundera på sängleverantörer så dyker kanske Sova upp. Då kanske man inte ens minns varför man kommer på det, man har glömt att det uppmärksammades pga en dålig reklamkampanj.
#17 Jo, tyvärr är det väl så många tänker. Hellre dålig publicitet än ingen publicitet alls.
Jag är emellertid ganska mycket "varumärkestrogen". Märken som gjort bort sig minns jag länge, och ger sällan en andra chans.
Medan märken jag gillar håller jag fast vid, och kan tolerera ett och annat misstag.
Vilket är ett av skälen till att jag starkt ogillar varumärkesutplåningen - typ när ICA sätter sitt märke på allt i butiken.