Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettövrigt
Läst 2087 ggr
skrellet
0

sommarjobbare + traktamente?

jag undrar om man ska få traktamente om man är anställd som sommarjobbare. man ska väl få det om man jobbar över 13 mil hemifrån eller hur det nu är.

arbetsplatsen står för boende men inte mat. då ska man väl i alla fall få dag-trakt?

Ida
0

Traktamente betalas ut om man befinner sig mer än 5 mil (har jag för mig) från bostadsorten. Det är nog mer oklart om arbetsplatsen står för boende (då du ev betraktas bo där) men däremot kan du säkert få avdrag på skatten för ökade levnadskostnader för dessa dagar. Det blir nog mer i slutändan.

skrellet
0

ska man ha det eller är det bara en bonus?

och sommarjobbare är väl bara ett annat ord för tillfälligt anställd under sommaren, så dom ska ha rätt till traktamente som "vanliga" arbetare.

varför jag frågar är för min flickvän har sommarjobb i upplands väsby, vi bor i gävle, under sommaren. hon går i skola vanligtvis så hon kommer inte betala skatt, och kan därför inte göra avdrag på skatt för ökade levnadskostnader, dubbelt boende osv.

Scrog
0

Hittade följande på http://www.skatteverket.se/

Traktamente
Traktamente är en ersättning som arbetsgivare betalar ut till sina anställda vid tjänsteresor. Traktamentet ska täcka de ökade levnadskostnaderna under tjänsteresan, dvs. utgifter för logi, ökade utgifter för måltider samt diverse småutgifter.
Traktamente som inte är högre än vissa avdragsgilla schablonbelopp brukar kallas för "skattefritt traktamente". Det krävs alltid minst en övernattning för att arbetsgivaren ska kunna betala ut skattefritt traktamente. Det krävs också att den anställde reser till en plats som ligger mer än 50 kilometer från hans eller hennes vanliga arbetsplats och mer än 50 kilometer från bostaden.

Traktamente utgår alltså när man är på tjänsteresa, inte om man valt att ta ett jobb långt ifrån sin bostadsort.

/Scrog