köpt fel..
JA…fick idag ett mail från en kund…
Bakgrund:
Han har köpt en vit dekal i vinyl av oss..
Fått korrektur på dekalen där vi talar om färgen och måtten via en bild.
han har fått mail av oss där vi talar om att vi postat dekalen (i torsdags vid lunchtid)
Idag får jag mail där kunden talar om att han beställt fel färg och att vi snarast skall skicka en ny dekal.
Nu har jag redan svarat kunden men vad hade ni gjort? Och vad är rätt och fel?
Dekalen är tillverkad efter kundens anvisningar och om jag får tillbaka den kan jag inte sälja den till någon annan eftersom den är personlig.
Lovisa
Där jag jobbade tidigare så var det mkt specialbeställda varor (löpmeter, färgbrytningar etc) Sådana varor var det ej returrätt på.
Varor som vi tog hem på beställning av kunden fick de betala 25% av köpesumman samt frakten tillbaka till grossisten om de ångrade köp. Kunde vara tex. dörrknoppar, tapetrullar etc.
I ditt fall skulle jag nog hänvisa till ej returrätt eftersom den är specialbeställd av kunden.

Jag har inte en aning om vad som gäller, men skulle gissa att kunden har rätt att returnera om ni inte har sagt vad som gäller. Alltså att h*n godkänt köpeavtal där det står att specialbeställda varor INTE kan bytas..
Har han godkänt korrekturen så kan du hävda att han inte har returrätt…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
tack för svar
Jag skrev till kunden att jag redan tillverkat dekalen efter hans önskemål och att jag skickat dekalen. Samt att han får lov att beställa en ny.
Någon timme senare var kunden inne och beställde 2 nya dekaler.
Allt frid och fröjd :)
Lovisa
Du får vänja dig vid kunders konstiga kommentarer och reklamationer… Min långa erfarenhet i tryckbranschen säger att det oftast rör sig om halvhjärtade försök till att pruta ner priset på slutfakturan…
man bör alltid förklara väldigt tydligt vad korrekturet är, och vad det är till för, helst både skriftligt och muntligt.
#5 Är ganska så van vid konstiga kunder med hela livet i matbranschen. Visserligen prutas det inte i livsmedelsbutiker men konstiga människor hittar man nog överallt
L
#6. De finns i alla brancher. Mer eller mindre :-)
Även min…Fick ett mejl iveckan från en kund som handlat i webbshopen.hon ville returnera föremålet då det inte hade kommit fram till hennes systers födelsedag.Vi påpekade då leveranstiden(vilken hade hållits) och meddelade att hon själv får stå för alla frakterna ..Eftersom kunden inga fraktavtal har skulle detta bli dyrarae än att betala föremålet.Det kröp sen fram att hon inte kunde betala på 10 dagar utan ville vänta till slutet av juli..Man blir rätt less…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#4 Skönt att det löste sig!