Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettkonsumentmakt-ifokus
Läst 2605 ggr
Fadern
0

Kolla matkvittona

Min fru kollar alltid kvittona när hon köper mat. Onödigt tror du kanske? Inte! Cirka 2/3 av alla gånger är det fel. 20, 40, 60 kr. Och ALLTID till affärens fördel, inget vanligt slarv alltså.

Ett trix de kör med är att om de t.ex. har tre olika sorters äpplen, med olika priser, så kommer de dyraste upp först när kassörskan slår in äpplen i kassan. Kassörskan kollar inte så noga viken sorts äpplen det är, hon väljer bara det första, du är lurad!

Ett annat knep är att sätta ett lågt lockpris ute vid varan, ett högre står i kassaapparaten. Vem kollar, tänker dom. Om man påpekar felet så får man höra: Oj, det måste vi kolla! Nästa gång är det ändå samma fel.

Och så kan de förstås slå in 20 paket i kassan fast du bara har tagit 2. Mänskligt att fela? Javisst, men det händer aldrig att de slår in 2 i kassan om du har tagit 20!

Det här gör de naturligtvis för att vi är alldeles för dåliga på att kolla våra kvitton.

Så kolla! Var besvärlig om de gjort fel! Om du känner dig besvärad av att vara besvärlig så tänk på det är de som har gjort fel, inte du.

Annette
0

Jag självscannar, då slipper jag detta problem.

jn84
0

Jo, då ser man ju att priset blir rätt direkt. Men man får hålla extra koll på extraerbjudanden för de kommer ju inte upp i scannern.

Vet inte om det är så på alla Ica, men här får man iallafall 25 kronor om man upptäcker att ett pris i kassan inte är densamma som på hyllan. Och en gång när jag var på Ica i Enköping så upptäckte jag att priset på min carambole blev nästan det dubbla mot vad som stod på hyllan. Så jag påpekade det innan jag betalade och frågade då om jag inte hade rätt till 25 kronor eftersom jag faktiskt uppmärksammat ett fel. Men icke! Det gällde inte om man inte hunnit betala. Jäkligt korkat om jag får säga det själv! Är det inte bättre att upptäcka felet innan man betalat så man slipper krångla med returkvitton och grejs? Tydligen inte…

I övrigt tycker jag att det brukar stämma för det mesta, är oftast mängdrabatter som blir fel. Och jag har rätt många gånger fått felslagning på frukt åt rätt håll. Paprika har slagits in som lök, vindruvor som gurka… Bara gynnat min plånbok och då går jag inte tillbaka. Men blir det fel håll, då j^*vlar ^^

Annette
0

Jag köpte ett paket rökt skinka i en Ica butik på hemväg från jobbet för några dagar sedan. I morse skulle jag öppna paketet och upptäckte att den gått ut redan den 22/6. Var alltså för gammal redan när jag köpte den. Jag brukar alltid kolla datum, men denna gång hade jag missat det. Kvittot hade jag såklart slängt.

Sandra76
0

Som sagt det sker mer "misstag" till affärens "fördel" än till mitt.

Jag kollar oftast kvitton, men ibland inte.

En del gånger hinner man hem för man hinner inte kolla kvittot för ungarna är tjuriga. Och så slår det fel- men det skulle kanske kosta mig att åka tillbaka o klaga för då förbrukar man bensin-miljögifter.

Då ska man spara kvittot o visa nästa gång, då har jag redan tappat bort det.

Ibland är det till min fördel. De gångerna är lätträknade, men jag ser det som att då får det jämna ut sig för föregående misstag…

Min egna filosofi….

Rickard007
0

#0, Låter extremt, 2/3 knappast. Vart handlar du? Just nu använder vi självscanning med innan det kanske det var fel på 1/25 MAX!

[Anna-N]
0

Många gånger står det extrapris ute i butiken men det är inslaget fullt pris på kvittot. Gäller att kolla upp!

Ida
0

Jag upplever också att det är fel ibland, senast igår. Jag tror det var ett flertal varor som gick in för ett högre pris än vad som stod på hyllkanten, men det var sent och jag orkade faktiskt inte ta diskussionen - så där fick de lite extra betalt!

Konsum Sveavägen i Sthlm är inte på något sätt en drömbutik, men de brukar faktiskt inte göra fel med priserna!!

[Anna-N]
0

Senast idag - tre fel på kvittot. Dyrare i kassan än vad det stod på hyllan. Suck!

Ida
0

Jag tänker skriva upp det i den här tråden från och med nu. Kan vara lite kul att ha "statistik" på sånt. :)

Oskar
0

Fel i 2/3 av fallen låter konstigt. I så fall måste butiken medvetet göra fel vilket jag inte tror butiker som hör till de stora kedjorna gör. Jag kollar mina kvitton mycket sällan men när jag gör det så brukar de alltid stämma. Så jag har kommit fram till att den tid det tar att kontrollera kvittona inte ger någon bra "avkastning"…

mvh
Oskar

Ida
0

#10 Tid är pengar. ;)

Ida
0

Jag får en chock när jag går till Konsum. Med risk för att låta gnällig, men det har verkligen blivit dyrt….. :/

Loove
0

Jag har jobbat i ica butik i 25 år (är själv 39 år gammal)…och jag kan säga att att jag VET att en etablerad butik går inte in för att göra fel på kvittot…tror snarare att det handlar om okunskap om frukt och grönt hos kassörskan,,,stress och om att kassörskan inte är tillräckligt rutinerad/fokuserad på sitt jobb.

Tycker att du skall kontakta handlaren i detta fall och påvisa alla de fel som uppstått så att denna har en chans att ta upp det här problemet med sina anställda.. 

KAN ALDRIG TRO att detta handla om KNEP och TRIX…

Lovisa

Oskar
0

Men som sagt…visst händer det väl också att de tar för lite betalt? Bara det att det gör en inte lika upprörd, dvs det fastnar inte i minnet.

Oskar

Ida
0

#14 Helt säkert!

blombuketten
0

Jo då, visst blir det fel ibland. Brukar också kolla kvittona och har upptäckt fel. Fast det är sällan måste jag säga. Det rör sig oftast om att extrapriset för en vara inte blivit inskrivet i datan. Sånt händer och det är bara att påpeka så är allt frid och fröjd. Det har även hänt att jag har upptäckt att det blivit fel åt andra hållet, alltså att jag fått betala för lite och det påpekar jag också. Mest har det ju då rört sig om att man fått för mycket tillbaka i växel. Skulle aldrig falla mig in att ta emot för mycket pengar och gå därifrån. Då anser jag att det rör sig om dubbelmoral. Jag kan alltså "gnälla" när jag får betala för mycket, samtidigt som jag kan behålla pengar då karrsörskan räknat fel och gett mig för mycket, hm.

jn84
0

Jag trodde att jag helst var tyst om jag fick tillbaka för mycket pengar, men jag är tydligen alldeles för ärlig för att inte säga nåt. Var på systemet förra helgen och handlade för 39 kronor, gav fram en 50-lapp och fick 61 kronor tillbaka. Och av en reflex öppnade jag munnen och sa att det blivit alldeles fel.

Ärligheten själv! =)

Ida
0

#17 Det lönar sig i längden tror jag. :)