Yttrandefrihet framför allt?
Aftonbladet berättar idag om två systrar som turnerar runt i sommar, bland annat i Sverige. I sina texter hyllar de bland annat Hitler, och motiverar detta med "Vi vill bara värna om den vita rasen".
Vad tycker ni, hur viktig är yttrandefriheten? Ska den vara obegränsad?
Tycker absolut inte att den ska vara obegränsad. Det är den ju inte heller idag, då du faktiskt kan begå brott genom att yttra vissa saker.
nee helt obegränsad tycker inte jag heller att den ska vara..

Men det går relativt klara skiljelinjer emellan t ex hets mot folkgrupp och yttrandefrihet. Jag skriver relativt klara eftersom det ur lagens perspektiv trots allt alltid är en viss gränsdragningsproblematik…
Men sådana individer som uttalar sig i gränslandet och flanerar runt där, är mycket väl medvetna om det och jag hoppas också att de är beredda att ta ett eventuellt straff för uppvigling/hets mot folkgrupp etc ifall (eller då) de träder över gränsen.
Men ett förbud mot att ex förneka förintelsen etc är i mitt tycke bara idioti och en bra grogrund för ännu mer extremism.
Ut med trollen i solen så spricker de! Det är bara under stenarna, i mörkret som vidriga ideologier håller samman.
Sålunda - jag tycker inte det är olagligt att hylla Hitler, eller att prata om den vita rasen. Att det är korkat är en annan sak. Men visst kan man vinkla det så att det blir olagligt, men då blir det frågan om något annat än brott mot yttrandefriheten - då blir det som sagt uppvigling, eller ärekränkning etc.
//Zac
#4 Jag tror du har rätt.

Håller med dig Zac. Att yttra sig om allt är varje människas rättighet, HUR man yttrar sig är dock en annan sak.
#3 och #5 sant, plus att jag tycker det är enormt viktigt att alla låter det stå öppet till lyssnaren/betraktaren/recensenter att fritt kommentera, komma med kritik, avgöra själv hur logiskt eller vansinnigt larvigt dessa talare/flummerier är… eller vad man nu tycker o tänker om föreläsarna… (eller om mig, som bara svamlar på…)
#5, Right!
Jag tycker att ska man inskränka en extremistisk rörelses yttranderätt, ska man i konsekvensens namn göra det med alla. Vi kan inte ensidigt klanka på högerextremister och låta vänsterextremister fortsätta som om ingenting har hänt.
Om vi ska vara ärliga mot vår historia, beror vår betydligt lägre tolerans gentemot högerextremism på andra världskrigets utgång. Sovjetunionen tillhörde segrarmakterna och därför kunde vi inte behandla kommunister på samma sätt som fascister. Det har varit ok att i ord och handling ge sig på nazism i 60 år. Kommunismen har fått hållas lika länge.
Det är alltid segrarna som skriver historien. Stalin och Hitler ligger på samma nivå ungefär vad beträffar folkmord, arbetsläger, krigsförbrytelser och annat dystert.