Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettövrigt
Läst 2732 ggr
jn84
0

Dröjsmålsränta?

Igår hittade jag och en kompis två fakturor till oss på en anslagstavla i stallet. Vi visste att de skulle komma upp där, men hade missat när de väl dök upp.

Fakturorna var skrivna den 12/7, med betalningsvillkor på 5 dagar. Eftersom det var den tjugonde igår när vi hittade fakturorna så satt vi ju lite i skiten. Och hon som satt upp dem visste att vi inte sett dem, för de satt ju kvar. Hon sa dessutom ingenting om det när vi träffade henne i stallet flera gånger…

Hur som helst, det står att dröjsmålsräntan är på 16%, vad innebär det för oss? Vill hon ha 16% per dag då eller? Förvånad Och måste vi räkna ut räntan själva eller kan vi bara betala de 750 kronorna det handlar om och hoppas att hon inte lägger på någon förseningsavgift på nästa månads hyra?

precis
0

Normalt sett så fakturerar de flesta normala företag i slutet av månaden, åtminstone efter den 20:e, så att personen som ska betala gör det i slutet av månaden i samband med löneutbetalningen den 25:e eller 27:e …

Har man inte kommit överens på förhand om bet.villkor på ynkliga 5 dagar så kan man lugnt strunta i det hotet och betala i slutet på månaden som vanligt. (normalt är väl 15 eller 30 dagar???)
Man måste väl ha lite förvarning / framförhållning?

Och dessutom så skickas alla normala fakturor med post, så att det finns bevis på poststämpeln att du mottagit den och vilket datum… lite sjukt, att bara stämpla upp dom på en anslagstavla??? :) haha..

Allt låter i mina öron som ett försök till att blåsa oskyldiga på lite extra pengar… jag skulle gå ur den "ridklubben eller stallhyran" eller säga upp avtalet om vad det nu är affären handlar om. opålitlig arbetsmetod, det finns alltid andra som är seriösare…

jn84
0

Jo, men det här är bara ett sommarbete hos en privatperson. Så det handlar om två månader. Vi har dock inte skrivit på något avtal, så jag känner mig inte så sugen på att betala några extra pengar eftersom vi inte kommit överens om när vi ska betala. Vi ville betala när vi kom dit, men då skulle vi vänta på fakturan. Tio dagar gick, och ingen faktura, sen glömde vi att titta efter den lika noga..

Jag betalar bara månadshyran så får vi se vad som händer sen. Men håller med om att fem dagar låter väldigt snålt..

abbis
0

Du behöver inte vara orolig.Har man bara en dialog med vederbörande så går allt att lösa*L*

Jag är ett "normalt "företag och fakturerar när jag sålt en vara till en kund .Jag väntar inte till slutet av månaden  för det vore korkat.Jag behöver mina pengar som alla andra . Jag driver inget kreditbolag.När det gäller betalningvillkor är villkoren dom man kommit överens om.INGET ANNAT.Jag har 10-30 dagars kredit. Privatpersoner har 10 dagar och  företag 30dagar.Det som står i lagen är 30 dagar OM DU INTE KOMMIT ÖVERENS OM NÅGOT ANNAT. Har man kunden i samma hus så skickas den ej med post .

Ränta räknar man ut på 365 dagar så 16% är inte många kronor på den lilla summan det blir 0,32 kr / dag…

Så ta det lugnt jn84..det blir inga fantasi summor..och kom ihåg att det är bättre att prata med vederbörande om att du missat och säga att det va en engångsföreteelse…*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Sara
0

Betalar den här privatpersonen du hyr av moms? För annars tror jag hon får mkt svårt att gå vidare med några kronor.

Sara

Sara
0

Hittade lite på nätet

Vad säger räntelagen 

I Räntelagens 4 § beskrivs från när dröjsmålsränta får tas ut

"I annat fall än som avses i 3 § skall ränta betalas på förfallen fordran, för vilken betalningstiden försittes, från den dag som infaller trettio dagar efter det att borgenären har avsänt en räkning eller på annat sätt framställt krav på betalning av ett bestämt belopp med angivande att underlåtenhet att betala medför skyldighet att utge ränta. Gäldenären är dock inte skyldig att betala ränta för tiden innan räkningen eller kravet har kommit honom till handa."

Dröjsmålsränta kan alltså krävas från den dag som infaller 30 dagar efter det att fakturan skickats om inte annan betalningperiod har avtalats.

Dessutom får hon max ta ut referensränta + 8%. referensränta är samma sak som reporänta om ni inte avtalat annat.

Sara

abbis
0

Om inget annat avtalats eller godkänts genom att en betalning är gjord med säljarens villkor..

Sara
0

# 6 Precis, men det gäller oxå för säljaren att ha skriftliga avtal för annars är det ord mot ord och då går domstolen oftast på köparen linje om det inte är helt orimligt.

Dessutom så är den där räntan så pyttig. Den räknas ju ut per år och är det 1000:- som är sen 5 dagar så blir det med en ränta på 16 % endast 2,20 kr.

Om jag nu inte är helt ute och seglar.

Sara

abbis
0

#7 Det jag vill poängtera som många inte tänker på är att om du betalat en Hyra/faktura hos en leverantör eller hyresvärd och sen kommer på vid 2:a eller 3:dje ggn att det är för kort avtalsvillkor eller annat så har du genom att betala den 1:a fakturan godkänt villkoren Det gäller som vilket annat avtal som helst.Det finns INGEN som skriver avtal med varje enskild kund vad jag vet..det är ditt godkännande eller inte INNAN du betalar första ggn..

Ida
0

Jag tror inte heller att du behöver oroa dig. Betala in det som fakturan är avsedd för och så får ni väl avvakta och se om ni skulle få pålägg på nästa faktura, vilket jag betvivlar.