Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettkonsumentmakt-ifokus
Läst 3794 ggr
jn84
0

Jobbtimmar

Vet inte vilket forum jag skulle välja, men här brukar man ju få bra hjälp med alla möjliga problem =)

I torsdag skrev jag på papper för mina fyra veckor på Posten i sommar. Jag kör lantbrevbäring vilket innebär en arbetsdag på över åtta timmar, något som inte går att korta ner. Jag kan inte sluta tidigare än jag kommer in från turen liksom. Men på anställningsavtalet är jag anställd på 60%. Får dom göra så? Förutsätta att jag VARJE dag jobbar mycket mer än de 60 procenten?

Jag känner att jag hamnar i en väldigt skum situation. Jag kan ju inte ha något till jobb, för jag har ju redan väldigt långa dagar, men samtidigt, vad händer när jag blir sjuk? Då får jag inte många kronor i plånboken…

abbis
0

Har du fast lön för dom 60% och sen ska jobba 90% så är du förloraren..Går du däremot på timlön så är det OK  men om du inte vill eller kan jobba mer  än 60% så blir det problem..Sjuklönen är baserad på din inkomst så är lönen fast är det ett bekymmer.Om man inte vet hur lång tid den här turen tar varje dag vore stämpelklocka att föredra.Vilka avtal jobbar dom efter?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

jn84
0

Jag får betalt per timme, så jag får ju verkligen betalt allt jag jobbar. Men tidigare somrar om jag har varit sjuk så har jag fått 80% av de 60% jag har anställning för. Alltså inte inkomstgrundat…

abbis
0

Det enda råd jag kan ge dig är att hålla dig frisk…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

blombuketten
0

Ta kontakt med facket och hör om detta stämmer.

Ida
0

Man får ju alltid 80% av lönen om man är sjuk. Jag skulle tro att om du jobbar per timme och brukar jobba 60% per vecka får du 80% av det. Jobbar du normalt sett motsvarande 80%, dvs i regel 35 timmar i veckan får du nog 80% av det.

jn84
0

Jo, det är så jag också tror det funkar.

Därför är det ju verkligen till fördel för företag och till nackdel för mig. Jag jobbar över varje dag, men om jag är sjuk så får jag bara 80% av de 60%:n. Snacka om att inte ställa upp från två håll…

Men då har jag en fråga till, har jag någon rätt att gå hem när jag jobbat mina 60% om dagen? Eller har dom rätt att tvinga mig att jobba över VARENDA dag?

Nu gör jag ju gärna det eftersom det betyder mer pengar =)

Ida
0

#6 Fast vad jag menar är att om du normalt sett (alltid) jobbar över blir det ju långt fler timmar än 60%. Då borde du få 80% av exempelvis genomsnittligt arbetade timmar senaste veckan eller månaden.

Millex
0

Vad jag förstår så har du ett sommarvik. är det så att den ordinarie brevbäraren klarar av detta på 60 % så är det naturligt att tjänsten är just 60 %, annars är det fel.

Det naturliga vore att höja din tjänst så du klarar av det på en ordinarie arbetstid.

Frågan om dom kan kräva att du ständigt ska jobba över är naturligtvis att de inte kan göra det. Avtalen är olika, men när det gäller övertid så ska arbetsgivaren informera dig i rimlig tid om detta. Att sätta övertid i system är inte heller tillåtet.  Är det som du beskriver att du gör mer än åtta timmars dagar varje dag i veckan så är det också mer än lagstadgad veckoarbetstid.

Vore jag du skulle jag tala med det fackliga arbetsplatsombudet och försöka få till en ny tjänstgöringsgrad.

Annette
0

Jag funderar på detta med sjuklön vid korttidsanställningar, åtminstone förut gällde andra regler för detta.

Om jag minna rätt, skulle anställningen vara minst en månad och man måste jobbat i minst två veckor för att få sjuklön vid sjukdom.

Alla arbeten tar längre tid i början, när du kommit in i det kanske du klarar det på 60%. Det är bara det över 8 tim om dagen som är övertid, understiger det 8 tim kallas det mertid och de timmarna får man ingen övertidsersättning för. Men du skall såklart ha timlön för allt.

jn84
0

#9 Jag är "inne" i arbetet. Det här är min femte sommar på samma tur och mina anställningar har alltid sett likadana ut men de brukar vara på 80%, inte så lågt som 60..

Och hon som är ordinarie klarar inte av mitt arbete på 60% heller. Alla jobbar över sina 8 timmar minst en dag i veckan, särskilt den turen där jag går eftersom det är den längsta..

MiroSputnik
0

Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar med 60%…

Jobbar du varje dag? Över 8 timmar?

100% är väl ca 160 timmar/månad. (40timmar/vecka)

Men om du jobbar mer än 40 timmar i veckan (8timmar/dag, 5dagar/vecka) så jobbar du ju mer än 100%.

Du säger att du jobbar mer än 60% per dag men jag har aldrig hört att man använder jobbprocent/dag, utan det räknas per månad.

60 procent borde ju vara 96 timmar/månad. Jobbar du mer än så ska du nog ifrågasätta varför det bara står 60% på anställningsbeviset.

Återkom gärna med mer information, hur mycket du ska jobba per månad.

jn84
0

Posten har förkortad arbetsdag så en heltid där är 38 timmar i veckan, dvs 7h 36min per dag. Jag är anställd på 60%, dvs 22,8h i veckan men jag jobbar ca 40 timmar per vecka.

Får betalt per timme, så egentligen spelar det ingen roll för min del hur anställningen ser ut. Det är bara lite jobbigt de dagar det är lite post för då blir jag hemskickad så fort som möjligt, eftersom de vill betala mig så lite som möjligt. I såna lägen (och om jag skulle bli sjuk) vore det skönt med ett heltidskontrakt, dvs minst 7h 36 min varje dag. Då vet jag ju hur mycket jag skulle få i lön och skulle inte kunna bli hemskickad..

MiroSputnik
0

Tro mig! Det spelar roll vad som står på kontraktet. I alla fall om du blir arbetslös.

Jag jobbade i princip ingenting på ett jobb (kanske 25%), men det stod 50% i kontraktet, och det var nästan omöjligt att få arbetsförmedlingen och fack och a-kassa att förstå hur mycket jag egentligen jobbade.

Men Posten kanske gör som min förra arbetsgivare. Han räknade inte arbetstiden på en månad, utan på tio veckor. Då kunde han säga att den totala arbetstiden blev närmare 50%.

Problemet då är ju att a-kassa, fack och arbetsförmedling räknar på 4 veckor… Jag blev t ex av med rätten till a-kassa för att jag inte jobbade tillräckligt många timmar per vecka och det ledde till en hel del andra problem.

Med detta vill jag bara förtydliga hur viktigt det är att ha rätt antal timmar på kontraktet. Sedan finns det väl ett max antal timmar du får jobba utöver vad du är anställd på? Eller gäller den regeln endast heltidare…

Som någon annan nämnde, råder jag dig till att ta kontakt med facket. De kan nog hjälpa dig.

Lycka till.

Annette
0

A-kassan går efter arbetsgivarintyg. På dem framgår hur mycket du jobbat = fått betalt för.

Millex
0

Jag kom att tänka på en sak när det gäller ditt avtal. Är det så att de bara erbjudit dig en tjänst på 60% så är all tid utöver det övertid. Det innebär faktiskt att du ska ha ut övertidsersättning på de timmar du jobbar utöver din ordinarie arbetstid.

Annette
0

#15. Nej, det blir mertid. Det får man ingen övertidsersättning för, endast timlön och ev OB.

Ida
0

#16 Det beror väl på vilket kollektivavtal man tillhör?

Vad jag förstår är standard 38 timmar i veckan och då borde det vara mertid upp till dess och allt över det övertid?

Är dock inte expert på ämnet… :/

Annette
0

#17. Det är samma. Det blir inte övertid förrän man arbetat mer än heltid. Hur mycket det är kan dock variera mellan avtalet. För ett vanligt Svensson-arbete som utförs dagtid är det normalt 40 timmar.

Millex
0

#16 Du har säkert rätt i detta fall. Men jag har haft jobb inom såväl offentlig och privat sektor där jag plockat ut övertid på olika projekttjänster jag haft som inte varit på 100 %.

så jag tycker i a f det är värt att kolla upp.

Ida
0

Hur går det för dig?

jn84
0

Jag är en fegis och säger ingenting. ^^

Lite jobbigt nu när det är lite post, för då blir jag hemskickad så snart jag kommer in, alltså redan runt två..

Men jag är rädd att om jag säger nåt så säger de att jag får börja vid tio istället och så har någon annan lagt upp posten åt mig så jag bara behöver köra ut. Då får jag ju ännu mindre pengar och dessutom måste jag bli irriterad på att folk inte gör på rätt sätt ^^