Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikett: garanti-och-försäkring
Läst 2413 ggr
lisette
0

bilen inne på lagning *långt*

lämnade in vår fiat i förra veckan, tisdagen. på fredagen kunde vi hämta den igen. den kokte två gånger för mig på samma dag - därav att jag lämnade den på en fiat verkstad.

de hade bytt: vattenpumpen, termostaten och kamremmen. vi gjorde även en service på bilen. totalt gick det på 7100:-

när vi hämtade den på fredagen gick den bra. på lördagen var vi hos några vänner. på vägen hem så kokte bilen igen. sambon luftade kylaren (eller vad man nu måste lufta), han misstänkte att de glömt göra det, för det kom en massa luft ur behållaren.

idag på väg hem från jobb så kokte bilen IGEN. när jag såg att tempmätaren gick upp på det röda stannade jag bilen direkt. sambon fick komma och hämta mig och vi bogserade bilen hem. han misstänkte att det var toppackningen som gått.

nu till mig fråga. vi lämnade in bilen för ett fel som inte blev åtgärdat (uppenbarligen) och som kostade oss en hel del pengar. om nu toppackningen gått, är det då verkstadens ansvar att fixa en ny? eller vi kommer själv att få stå för den kostnaden?

de måste ju ha någon sorts garanti för sitt jobb tycker man.

Ida
0

Lisette,

Tråkigt att bilen inte funkar, det är alltid jobbigt.

Om du lämnade in bilen för att den kokar bör du förvänta dig att de åtgärdar just detta. Har de inte gjort det tycker jag absolut att du ska gå tillbaka till verkstaden och kräva att de åtgärdar felet som du faktiskt kom dit för först. De har ju uppenbarligen misslyckats med reparationen.

Villkor av den här typen regleras av Konsumenttjänstlagen. Enligt den kan du alltså hävda att ett fel begåtts i och med att bilen inte är lagad och du bör reklamera detta hos verkstaden. Reklamation skall enligt lagen ske "inom rimlig tid" och bör inte ske senare än två månader efter att du upptäckt felet. (Ju förr desto bättre…) Du bör alltså kräva att få felet avhjälpt utan att betala någonting.

Upptäcker en bilmekaniker fler fel medan han lagar en bil bör han fråga ägaren till bilen innan han lagar och tar betalt för det felet också. Nu vet jag inte om det var så i ditt fall, men det kan vara bra att veta. Har du inte beställt en reparation men de hävdar att "det behövdes" etc etc har de enligt lag inte rätt att ta betalt om det inte handlar om en obetydlig summa pengar.

Hoppas du fick svar på din fråga och att det löser sig med bilen! Återkom gärna och berätta hur det går! :)

/Ida

lisette
0

tack för snabbt och bra svar ida.

men vad tror du om att kanske toppen gått på bilen pga de inte utfört sitt arbete som de skulle? de hittade inget som de sa behövdes bytas.

tänkte faktiskt ta och ringa konsumentombudsmannen, eller vad det heter, imorgon och fråga dem. men tänkte fråga här med.

sambon pratade med en kille från verkstaden när vi kom hem, han sa att de skulle fixa en bärgningsbil så får de kolla på bilen igen.

men det hjälper inte mig när jag står billös mitt ute i urskogen… :S

Ida
0

#2 Om de inte utfört sitt arbete som de skulle och du fått lida för det kan du förutom att få felet fixat även kräva "skadestånd" dvs ersättning för kostnader som uppstått pga detta. Detta kan exempelvis vara ersättning för en hyrbil, eftersom du är i stort behov av att använda din bil. Detta är dock lite svårare att avgöra.

De ska absolut kolla på bilen igen och åtgärda skadan. Försök förhandla med dem, kanske erbjuder de dig en hyrbil för att de gjort fel och då behöver du kanske inte gå vidare med det?

I annat fall kan du höra med Konsumentvägledaren i din kommun, en sådan har alla kommuner vad jag förstår. Konsumentombudsmannen liksom ARN (Allmänna reklamationsnämnden) blir oftast först aktuella när företaget sätter sig på tvären, dvs vägrar att fixa felet.

lisette
0

ringde konsumentvägledaren i kommunen idag. men hon var tyvärr på tjänsteresa och kom inte tillbaks förrän torsdag. =(

Ida
0

#4 Så typiskt.

Men har du talat med verkstaden förresten? Det är mycket möjligt att de går med på att lösa problemet med bilen kostnadsfritt - och att de dessutom erbjuder dig en hyrbil att använda under tiden. Prova det först, det tror jag nämligen även att konsumentvägledaren kommer att säga.

lisette
0

nej, de skulle ringa min sambo. vet inte om han pratat med dem idag…

Ida
0

#6 Kolla med dem som sagt, det är troligt att det ordnar det ändå.

Men det är bra av dig att kolla upp dina rättigheter, många betalar nog bara utan att säga något…

lisette
0

jag vill ju inte åka på att betala 20-25000 för något de gjort fel… ;)

Ida
0

#8 Absolut inte!

Du ska verkligen gå vidare med det här om de inte erbjuder sig att ordna det kostnadsfritt. Det verkar ju konstigt om de inte skulle göra det, för de har ju inte utfört det arbete de skulle…

Ida
0

Hur går det med bilen?

lisette
0

de skulle komma och hämta den idag, de hade ringt sambon igår. mer än så vet jag inte… tänkte ringa dem imorgon.

Ida
0

Berätta gärna hur det går med detta, det kan säkert även hjälpa andra! :)

Celia
0

Kollade verkstaden om toppen var sprucken vid första besöket?
Det kan vara svårt att veta om där är en spricka annars…

Har ni haft tillräckligt med glykol i kylaren förresten? Både före och efter service, menar jag då. Hoppas att de inte bara har hällt på rent vatten! Om det nu är ytterligare fel pga felservice, så hoppas jag att verkstaden inte börjar att bråka. Sånt där är svårt att bevisa, och det känner de flesta till. Men jag håller tummarna för att ni ska få tillbaka en felfri bil utan kostnad :)

lisette
0

har inte hört ngt än, de hade ringt i fredags oh lämnat meddelande, men när vi kollade svararen var det lite sent att ringa tillbaks. sambon skulle ringa dit idag…

#13 nej de gjorde inte det, de bytte bara termostat/vattenpump och kamremmen. jag körde in den till verkstaden pga den kokte, sen fick jag tillbaks den med fylld tank. men den kokte ändå.. vet dock inte om det var glykol.

lisette
0

om jag har fattat min gubbe rätt så var det läckage på kopparventilsbrytaren. vet inte ens om det finns ngt sånt på en bil. han kan ha drivit med mig med… ;)

men den är bytt nu ivf, de på verkstaden hade ingenaning om att den behövdes bytas. vi ska inte heller betala något för detta verkar det som…

jag känner mig superlättad.

Ida
0

#15 Åh, vad skönt att det löste sig Lisette! :)

De rättade till det och det var ju bra gjort av dem. Slutet gott allting gott, eller hur?

lisette
0

japp verkligen. känns jättebra. får man bara hoppas att bilen inte går sönder mer. :D