Välgörenhetsorganisationer
Litar ni på alla välgörenhetsorganisationer?
Vilka litar ni mest på? Finns det någon ni vill varna för?
// staffan
Cancerfonden litar jag på. Det verkar behövas mycket resurser där så jag tror inte att de spiller med pengarna.

Att det behövs mycket pengar är iofs ingen garanti för att pengarna används på ett vettigt sätt. var det inte UFF som behöll 90% av intäkterna själva istället för att skicka dem till tredje världen som var avsikten med alla klädinsamlingar…
// staffan

Rädda Barnen och WWF tycker jag verkar seriösa.
Det behövs ju mycket pengar överallt, men jag tror ändå att Cancerfonden är seriösare än flera andra. En känsla jag har bara. Tror dessutom att det kan försvinna en hel del pengar om man jobbar med en massa mellanhänder, vilket många gör.
Rädda barnen garanterar att minst 88% går till slutmålet.

En organisation som jag tror på är Läkare utan gränser. Den består till största delen av människor som vill göra en skillnad till det bättre för något annat än pengar.
De behöver i och för sig också pengar till sin organisation, men man kan ju hoppas att det fungerar lika bra som verksamheten ute i världen.

Jag har bestämt för mig att jag läst att långt över hälften av de pengar som Röda Korset samlade in vid tsunamin fortfarande finns kvar i Sverige. Kan det verkligen stämma?
// staffan
Låter hemskt i så fall. Var är de pengarna nu i så fall. På någon bank och växer?
Själv är jag med i "Star of Hope". Har 2 filippinska fadderbarn i Manilla. Vi har en "egen" hemsida där vi kan skicka hälsningar och lite bilder till varandra via. Känner starkt för denna organisationen men det finns ju så många bra…
Tur är det! Läste att ca 25000 barn om DAGEN dör i vattenrelaterade sjukdomar..
Det finns så mycket nöd och elände där ute. man får försöka göra som Moder Teresa sa:
"Ingen kan hjälpa alla , men alla kan hjälpa någon"!
Här är förresten lite hjälporganisationer vi länkar till:
//CarlS
Jag har blivit mer och mer misstänksam mot organisationer som har VD:ar som tjänar astronomiska belopp. Jag tycker att ett sånt jobb ska vara ett hedersuppdrag och inget som behöver triggas med hög lön. Då speglar det nåt ruttet i organisationen. Sverige har ju inte alls Amerikas tradition att rika engagerar sig i välgörenhet. Men ändå ska dom ha höga löner. Så när jag ger försöker jag hitta såna där detta inte förekommer.
Jag kan inte alls mycket om detta , men så som jag har läst så tycker jag att World childhood foundation, som vår drottning var med och startade , verkar bra.
Det är många "rika" företag som skänker pengar till det administrativa, så att alla pengar du skänker går direkt till barnen.
Det är vad jag hört och läst, men så insatt är jag tyvärr inte.
Men en bra tråd att ta upp