Datummärkning av bröd
Är det någon som vet hur man tolkar koderna på t.ex. Polarbröd? Jag har nog gått i den villfarelsen att de frös ner brödet under transporten, och inte att det kunde var ett år gammalt!
Artikel: "Färska" brödet ett år gammalt
Stefan - Modellbyggare

Vad sjukt!

blä vad äckligt!
-Vi köper nu mer bara från bagare…

Det är nog inte så ovanligt med det konceptet tyvärr. Har för mig att en del av den frukt vi köper är plockad för 6 månader sedan…

Fy, nu är det verkligen hög tid att jag börjar baka igen.
Apropå datummärkning…kom jag att tänka på en grej som hände för ca 15 år sedan. Jag tog fram vinteroveraller till barnen, varav en inte varit använd på 4 år eftersom vi har ett "glapp" på 6 år i barnaskaran. Döm om min förvåning när jag i fickan på overallen hittade en köpemuffins som blivit glömd där för 4 år sedan! Jag tog fram den…den var fortfarande mjuk…den var inte möglig…den såg faktiskt ganska "fräsch" ut efter 4 år! Det fattades säkert inte konserveringsmedel i den, men datumen hade gått ut för länge sedan!

#5 jag hittade en rulltårta vid en flytt en gång och den var "bara" två år gammal och som du beskrev inget mögel och mjuk, doftade inte konstigt…….det är inte något jag köper längre….
Stefan - Modellbyggare
#5 Konserveringsmedel och transfetter är förklaringen till "färska" 4-års-muffins… Där gäller inte längre naturens lag.
Jag undviker faktiskt Polarbröd helt och hållet efter att ha läst detta och efter att jag vet att de dessutom använder transfetter i sina bröd.
Synd, för jag älskar verkligen polarkakor…. Tror dock på att använda min konsumentmakt och därmed bojkotta företag som jag tycker använder oriktiga produktionsmetoder.
Ja, det är nog bara att plocka fram degbunken när man blir medveten om det här