Val av hemförsäkring.
Läste en bra artikel i DinaPengar om val av hemförsäkring. //Stefan
Stefan - Modellbyggare
Tack för tipset.
Konsumenternas försäkringsbyrå finns med i länklistan. Kika gärna där! :)
Jag har ingen hemförsäkring. Har tjänat mycket pengar på det.

#2 jag skulle inte vilja vara utan någon form av försäkring, jag skulle t.ex. inte vilja stå utanför ett nedbrunnet hem utan hemförsäkring. Det vore ansvarslöst mot resten av familjen.
Stefan - Modellbyggare
#2 Menar du allvar?!
Du tjänar/sparar pengar på det så länge ingenting händer, men som sagt, vad gör du om huset brinner ned?

Nä det är dyrköpt, därimot hästförsäkringar skulle jag kunnat vara utan..
-Jag har betalat 1200 i 8 år varje månad men bara fått ut ca sextusen kronor…= Dyrköpt tänk om jag laggt undan de pengarna ist.

Man kan väl vara utan alla försäkringar så länge inget händer….? Problemet är väl OM någonting händer och man står där utan något skydd. Själv skulle jag inte drömma om att ha varken hem, häst eller katt utan försäkring.
Jag kan säga att jag själv står risken. Det var när jag insåg att detta bara är business som jag bestämde mig för att avstå. Jag förstod då att det enda tillfälle där jag skulle sakna en hemförsäkring var om det brann i lägenheten och allt gick upp i rök. Så jag har en slags mental förberedelse för det och bunkrar ju kapital varje år jag inte betalar in försäkringspremier. Sen tänker jag på att man ju aldrig får tillbaka grejerna med hjälp av försäkringen däremot kan man köpa nytt. Dom pengarna har jag sparat under tiden jag inte haft hemförsäkring och får ta i bruk då. Att ha hemförsäkring för cykelstölder och dylikt är ju rena skämtet med tanke på kostnaden och alla förbehåll dom har för att betala ut pengar. Däremot tar jag alltid reseförsäkring när jag är ute och reser. Det känns tryggt att ha någon som hjälper om jag skulle bli sjuk.

#7 Nu vet jag inte om du bor själv men i en normal bostad för en familj så finns det saker och kläder för ca 500 000kr. Det är inte lätt att spara ihop på att inte betala försäkringspremien. Vad kostar en hemförsäkring för en lägenhet? 1000kr?
Efter 50 år så har du sparat ihop 108 000kr mer ränta (3%). Men då kostar ett bohag 1 400 000kr med 2% inflation.
Lycka till. Det kan du behöva
ps med 25% ränta så når du 500 000 på 27år
Nja jag lever rätt enkelt förstås. Det enda som är värdefullt är några tavlor. Det jag skulle mista är sånt som inte kan ersättas med pengar faktiskt. Så mitt sätt att resonera passar inte alla.
Men bor man i bostadsrätt och orsakar branden blir man väl skadeståndsskyldig till bostadsrättsföreningen, eller?
Känner jag inte till. Jag bor i bostadsrätt. En nackdel med hemförsäkring är också att man inte alls får pengar att köpa nya grejer. Det värderas hur länge du använt möblerna och pengarna reduceras med anke på det. Sen vill de gärna ha bevis i form av förteckningar och foton. Som man då ska förvara på annan plats. Gör ni det?