Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettlivsmedel
Läst 5382 ggr
Staffan
0

Kolsyrat vatten...

Det finns en hel uppsjö med olika kolsyrade och smaksatta vatten att välja på - är det egentligen någon skillnad på dom?

Mvh // Staffan

sarae
0

skillnad ligger väl i smaken och bubbel storlek? ;) kan själv inte dricka typ ramlösa å loka…för stora bubblor…men san pellegrino är himmelskt ;)

Ida
1

Såg en test för ett tag sedan där man kollat upp vilket typ av vatten det var i de där flaskorna egentligen. Det visade sig att många faktiskt innehöll kolsyrat kranvatten (tex Bon aqua). De har väl å andra sidan aldrig heller utgett sig för att sälja mineralvatten, såsom Evián, Loka eller Ramlösa.

StefanW
1

Ramlösa och Loka med citronsmak är god till mat, fast är man bara törstig så blir det vanligt kranvatten! Är man däremot utomlands så har man mer än en gång borstat tänderna i mineralvattenSkrattande. Någon större skillnad mellan olika fabrikat tycker inte jag att det är…

Stefan - Modellbyggare

Staffan
0

Tänk att marknaden för butlejerat vatten kan vara så stor i våra länder där kranvattnet faktiskt trots allt är bra!

Sist jag var i USA på bilsemester i Arizona, Utah och Nevada insåg jag hur bortskämda vi faktiskt är här hemma i Sverige. Där kunde man inte ens dricka en cola på MacDonalds utan att ramla av stolen på grund av klorsmaken från det vatten essensen var utblandad med… smakade vansinnigt illa.

// staffan

lisette
0

#4 man kan inte dricka kranvattnet i NY pga klorsmaken. men i tex chicago går det bra. det är stor skillnad på var i landet man befinner sig.

kolsyrat vatten dricker jag bara inte. det borde vara olagligt att kolsyra gott naturellt kranvatten…

Lorita
0

#4 vi har flor i vattnet så allt vatten som vi dricker som bara vatten köper vi, matlagnig, te, kaffe och annan smaksättning går bra men florsmaken får mig att minas skollans florsköljning, mina barn som aldrig sköljt för att vi har flor i vattnet hemma, dom tycker vattnet är het OK…..vi är storkonsumenter av vatten på flaska Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

ikna
0

Vissa vatten på flaska innehåller ganska mycket salt, Ramlösa innehåller 210 mg natrium och dessutom en hel del fluor. Om man har högt blodtryck ska man inte dricka för mycket mineralvatten p g a salthalten!

Lorita
0

#7 klor måste du mena, jag är medveten om att det är mycket salt så vi har ett minimum i maten och då menar jag minimum.

AndersE
0

Jag dricker mycket Ramlösa - utan smaktillsättare. Vi har nästan alltid en back hemma. Dricker till mat eller vid TV:n.

ikna
0

Nej, jag menar faktiskt fluor! Ramlösa innehåller faktiskt så mycket fluor och bör därför inte ges till förskolebarn!

Lorita
0

Är det därför jag inte gillar Ramlösa, det påminer lite om vårt vatten hemma, faktisk Generad

Rickard007
0

Ja för bövelen, massor av olika smak och pris ;)

Anne
0

Vi kolsyrar vårt eget vatten. :)

Staffan
0

Hur då? Fungerar det bra? Blir det gott? Är det dyrt?

// Nicke Nyfiken

Anne
0

Staffan - vi har en sån där fräsig kyl med inbyggt kallt vatten, både vanligt och kolsyrat.. :) Ja, det funkar alldeles kanon - när vi väl fått ordning på det. Så går det väl när man köper nåt som precis kommit ut på marknaden - det tog lite tid och många reparatörsbesök innan de lyckades fixa en packning eller vad det nu var som krånglade i början. (Och som gjorde att kolsyrepatronen läckte.) Anyway. Jättegott, och inte speciellt dyrt. Kolsyran alltså. Skåpet var rätt dyrt. :)

Rickard007
0

Finns det inget som heter typ Soda Streamer också ?

StefanW
0

#16 Det är något som du gör själv!

Hemsida: SodaStream

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Rickard007
0

#17, Hehe aa såg det. Hade för mig att något hette så..

Lorita
0

Jag har räknat på priset på att köpa vatten och SodaStream, jämfört med det vatten vi köper blir det dyrare med SodaStream, det är bara jämfört med dom dyra märkarna som det kan löna sig eller gå jämt upp.

Ida
0

Av miljöhänsyn brukar jag faktiskt föredra vanligt kranvatten, då jag tycker att det är onödigt att köpa vatten som åkt land och rike runt innan det hamnar i mitt kylskåp. Då tycker jag att lösningen med Soda Streamer är en bättre lösning.

Jag köper absolut inte vatten som kommer längre bortifrån än Sverige, typ Evian.

Rickard007
0

#19, Okej, vilka klassar du som dom "dyra" märkena då?

ikna
0

Jag har en sån där BRITA-kanna som filtrerar vattnet och tar bort alla tungmetaller. Man använder vanligt kranvatten, häller det genom filtret som sitter i kannan och sen är det bara att hälla upp och servera. Den har bra passform, passar jättebra i kylskåpsdörren. Glad

AktieTrader
0

Bubbelvatten tycker jag är så fruktansvärt vidrigt. Jag kan bara inte få ner det.

Sotlugg
0

Jag har också en vattenrenare. Inte Britta utan någon annan. Det finns genom den alltid gott kallt vatten i kylen, som smakar härligt. Jag köpte den när jag hörde att det finns läkemedelsrester och annat i vattnet, men inte i så hög procent att det blir någon hälsofara. Ville ändå inte utsätta mig för att få Sobril i utspädd form. Det var dock inget alternativ att bära hem kassar med vatten från affären utan jag valde den här lösningen som jag verkligen rekommenderar

[Theriss]
0

Jag klarar inte av att dricka kolsyrat vatten, det går bara inte ner.

Rickard007
0

#25, Haha varför eller? Det går int eleva utan kolsyrat vatten!

Sandra76
0

Jag gillar bubblor….

Vi har egen brunn och alla som tar ett glas vatten tycker att det smakar så gott!! Vi är vana så vi "uppskattar" det väl inte längre..

Då vi har småbarn så gjorde vi test på vattnet som kommunen gör och fick fint resultat.

Alla formler och sånt sa mig inget, men de hade skrivit en resume att vi hade väldigt fint vatten.

Alltså vi i sverige har ju fint vatten och då måste vi här hemma ha bland det bättre vattnet i världen?!!

hihi…min egna knasiga åsikt!

Mandysan
0

Jag dricker bara Loka, dom andra har så konstig smak! Men godare än Loka är vanligt kranvatten…

Solveig
0

Vi har så bra vatten på de flesta håll i Sverige att jag inte kan förstå att folk köper vatten. Vi är grundlurade av reklamen. Vill man ha kolsyrat vatten finns det ju flera metoder beskrivna högre upp i tråden.

Pia
0

Jag dricker inte kolsyrat vatten om jag kan slippa, smakar otroligt ofräscht och obehagligt tycker jag. Synd att utbudet i Sverige är så dåligt på still water. Vilken tur att det oftast går bra att dricka kranvatten istället!:)

Tom
0

Jag dricker endast kolsyrat vatten. Aldrig vanligt kranvatten. Jag har druckit de flesta märken som finns på marknaden och det som är absolut godast med en bra balans mellan kolsyra och smak är det som finns i blå flaskor på lågprisvaruhuset Lidl(!).

Jag hade lite svårt att acceptera det först eftersom det är det billigaste vattnet men det är faktiskt godast. Loka kommer ganska nära i smak men inte riktigt.

Vi åker omvägar för att köpa vatten på Lidl…

Mvh  Tom

Mandysan
0

#31# Menar du Quelle? Jag tycker att det är helt okej, som du säger (om du menar det), ganska likt Loka…

zzaga
0

Det bär mig emot att köpa något som finns i kranen hemma. Jag försöker tänka på miljön och skippa det istället.

Tom
0

#32, Ja, så heter det.

#33, Jag har inte kolsyrat vatten i mina kranar…  ;-)

Tom

Lorita
0

Vi har fluor i våran kran, jag kan inte förlika mig med den smaken och rena är inte så lätt.

Jag föredrar ett billigt vatten som hete Athena, det är nog det jag tycker smakar bäst.

På gymmet dricker jag vanligt vatten och brukar fylla flaskan för att ha med mig hem och dricka Flört