Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettkonsumenträtt
Läst 8804 ggr
zickan
0

Sälj/köp av djur

Jag har hört många saker som jag tror/trott är sant. Men var står allt detta om reglerna vid sälj/köp av djur.

Om jag t.ex skulle betala hela summan av en mus. Typ 100. Men pga strul av uppfödaren/säljaren och ite info inte stämmer som det kom överens om. Får jag kräva hela/halva summan tillbaka. Får säljaren behålla en bokningsavgift eller hela summan för djuret.

På nått håll har jag hört att man har ånger rätt upp till 14 dagar efter man betalat ett djur. Detta inom alla arter.

Men vart står detta?

Nu handlar det om ett dyrare djur och en kompis som är i kläm. Men jag är själv uppfödare av råttor så det är ju väldigt viktigt för min del att veta också. Även om jag nu själv inte har problem att betala tillbaka om man har en vettig anledning. Men bra att veta om jag har rätt att neka. Vad säger egentligen lagen om det hela?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Maria
0

Länkar till en tråd på denna sida

Läs här

/Maria

zickan
0

jepps läst hela den tråden :-)
Men framgår inte riktigt var det står om det ens finns en lag som säger att man måste betala tillbaka inom 2 veckor om köparen ångrar sig. hört det på nått håll och vill veta om det stämmer osv.

AnnaLundin
0

#2 - det finns ingen lagstadgad ångerrätt vid köp av djur.

Den enda lagstadgade ångerrätten jag känner till är ångerveckan vid hemförsäljning (homeparty eller typ dammsugarförsäljare som säljer via dörrknackning).

zickan
0

puttar upp denna. nu har en kompis sålt djur till en person som har lurat andra tidigare.

Fortfarande nyfiken på denna fråga. Med att tillägga. Om man säljer ett djur som varit frisk och problem fri hos denne ägaren länge. Men när den byter hem så har den börjat bli dålig efter en vecka.
Måste säljaren betala veterinär utgifter och betala tillbaka pengarna för djuret?

AnnaLundin
0

är säljaren privatperson eller näringsidkare? det är ganska stor skillnad i ansvarsfrågan…

zickan
0

privatperson

sighni
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kolla konsumentköplagen och konsumentverkets hemsida. Där borde du kunna få svar på dina frågor. Där brukar finnas lämpliga formulär att fylla i vid köp/försäljning.

[sakring]
0

ARN har nyligen avgjort ett fall med en katt till köparens fördel där säljaren ska betala veterinärvård.

zickan
0

Kompisen redde ut det hela. Djuret hade varit frisk hemma hos honom och det kunde han bevisa. Men en vecka i nya hemmet så hade detta djur fått en bakterie och avmagrat. Troligen från hemmet den hamnade i.
han erbjöd sig köpa tillbaka men det ville inte köparen gå med på.  Utan försökte kräva pengar, men kunde inte uppvisa kvitto från veterinär vården eller berätta om vilken veterinär som behandlade så man kunnat ringa upp.

Dock dyker det hela tiden upp problem med djur försäljning. Så tråden får gärna fortsätta vara öppen ifall fler vill skriva .-)

AnnaLundin
0

När det gäller köp mellan privatpersoner gäller köplagen och då man man avtala i princip vad som helst, bara båda parter är eniga. Men har man inte avtalat om något särskilt gäller, som sagt, köplagen.

https://lagen.nu/1990:931

Om säljaren har erbjudit sig att köpa tillbaka djuret och köparen inte har accepterat detta, så har nog köparen skitit i det blå skåpet, helt enkelt.

Fridaybrew
0

Köper man djuret för avel då är det helt avtalsreglerat precis som mellan två näringsidkare. DVS eftersom du sysslar med avel existerar ingen ångerrätt. Däremot om någon som bara köper och har samtliga djur som sällskap då kan man få mer stöd genom köplagen som redan tagits upp.

/Fridaybrew

zickan
0

#11 har du någon länk till var den texten ligger? :-)

Fridaybrew
0

http://www.skk.se/uppfodning/regler-policys-och-lagar/lagar/

visserligen nu en hundsida men detta gäller oavsett djurart, likadant på kattsidan såväl andra.

/Fridaybrew