Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettlivsmedel
Läst 2691 ggr
carl-gustaf
2007-05-09 12:41
0

Monsterkött!

Fem av Sveriges största slakterier tar emot och slaktar belgisk blå, trots att de utåt hävdar motsatsen.

**Gå in på  http://www.atl.nu/ och gör din röst hörd.

**Kalvarna från monsterrasen Belgisk blå är så stora  att de måste förlösas med kejsarsnitt. De vuxna djuren kan knappt gå och får tidigt  skador i benen.  Hjälp till att stoppa vidare avel i Sverige på denna defekta ras.
Bojkotta Ugglarps produkter, slakteriet som medvetet handlar med monsterköttet! Penga mun

Ida
2007-05-09 14:17
0

Huvaligen, det låter inte bra. Ska kolla länken.

Terrierlina
2007-05-09 18:22
0

Usch, jag såg såna i verkligheten en gång för många år sen! Om jag trodde innan att de va stora så var det ingenting i verkligheten… Det är hur som helst ett helt sjukt fenomen!!

AnnaLundin
2007-05-09 23:31
0

Det som är så himla tråkigt är att även om det i många fall är korsningar med Belgisk Blå som finns här, så främjar ju även det aveln av dessa renrasiga någon annan stans. För någonstans måste ju sperman man seminerar korna med komma, den går liksom inte att föda upp och föröka på syntetisk väg. Dvs det måste födas upp avelstjurar som är renrasiga.

Sen läste jag ju faktiskt i den här artikeln i ATL att man sätter in befruktade renrasiga embryon i svenska kossor. Det innebär att de renrasiga BB-korna inte behöver försöka föda fram kalvarna (vilket alltså är en fysisk omöjlighet, kejsarsnitt är enda alternativet - trånga bäcken och stora skallar…) Uppfödarna påstår att det inte är några svåra kalvningar på detta sätt, men de kalvar som föds måste slaktas vid ung ålder för att de inte ska behöva lida när benen inte längre klarar av att bära upp deras enorma tyngd.

Snabbväxande djur med groteska muskler ger ju bra avkastning för uppfödarna,, men ärligt talat, är ALLT bara pengar?

Ida
2007-05-10 00:56
0

Kanske dags för en etisk märkning på kött också eller kan exempelvis KRAV intyga att KRAV-köttet inte kommer från Belgian Blue?

AnnaLundin
2007-05-10 02:24
0

#4 jag TROR att Krav har det kravet, men jag är inte säker….

Sandra76
2007-05-10 22:47
0

Tycker att det har varit tyst om belgisk blå nu ett tag…så jag måste säga att jag blev lite småchockad när jag läste detta…

En hel del man ska tänka på när man handlar i affärer nu för tiden..

Niklas
2007-05-10 23:57
0

Kanske dags före en livsmedelskedja som garanterar gott samvete?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AnnaLundin
2007-05-11 03:26
0

Vet inte om jag borde, av lokalpatriotism, men faktum är att man på ATLs sida även kunde läsa om vilka slakterier det var som kunde tänka sig att köpa in korsningsdjur med Belgisk Blå inkorsat. Och ett av de slakterierna var mitt lokala KLS - som sedan en tid tillbaka levererar det mesta av sin produktion som ICAs eget färdigförpackade kött…

Med andra ord, vi kan genom vår konsumentmakt trycka på våra ICAhandlare att ICA-koncernen ska ställa krav på KLS att detta inte är acceptabelt…

Mandysan
2007-05-11 11:40
0

#8# Vårat lokala slakteri har enligt tidningsartikel i SLA oxå sagt att dom vill ha Belgisk Blå… Men jag vet inte vilka dom levererar till…

carl-gustaf
2007-05-11 15:13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

BB-aveln (se bild på bästa grupp på utställning) går ut på maximal förtjänst enligt uppfödarna.
Utfodrar man samtidigt BB djuren med genmanipulerad majs och antibiotika såsom Holländare och Belgare gör ökar man ytterligare intäkterna. Flört

Märkligt är dock att enligt en officiell dansk undersökning hamnar BB-uppfödningen på en jumboplats på listan över raser med bäst ekonomi. Förvånad

Att de svenska monsteruppfödarna hävdar att de når fina slaktresultat utan problem med kalvningar tas med en stor nypa salt av expertisen på området då det saknas fakta för detta.Oskyldig

Bojkotta Ugglarp produkter Penga mun. Övriga slakterier är överens om konkreta åtgärder för att hindra avkommor från BB monster att komma in i slakten.
Skäms Penga mungör nu många av dessa slakterier pga sin smyghantering och slakt av korsningsdjur.

Ida
2007-05-11 16:14
0

Känns som att man skulle vilja undersöka det här lite närmare, för att se var olika slakterier står i frågan och var man kan köpa kött som inte producerats på det här sättet.

Ingen som har lust att fördjupa sig och skriva en artikel?… *blink* *blink* :)

zzaga
2007-05-11 22:04
0

Fasen man blir så himla ledsen av sånt här. Jag är fortfarande glad över att jag slutade äta kött för över 25 år sedan.  Ibland känns det som om enda anledningen till att folk fortfarande äter kött är för att de inte vet hur det går till.

I moderna svenska svinstallar spolas grisarna med vatten en gång om dagen. Grisarna går så tätt att deras urin fräter på varandra:(

WiktZac
2007-05-11 23:16
0

Jag vidhåller om igen att det absolut mäktigaste vapen du har som konsument är din plånbok. Handla kött som föds upp på ett humant sätt så sätter du en enorm press på köttindustrin, slutar du handla så har du egentligen bara sagt att du föredrar grönsaker.

Men jag har full förståelse för att en del tappar aptiten när de ser hur det stora flertalet köttdjur föds upp, men jag tror som sagt att det är betydligt bättre att stödja de goda krafterna.

//Zac

Ida
2007-05-14 11:29
0

#13 Det är därför det är så viktigt att det verkligen går rätt till om man väljer sådana produkter, annars luras man som konsument och återgår till att tycka att det inte spelar någon roll vad man köper.

Jag köper gärna KRAV-kött, men det finns inte i så stor utsträckning tyvärr. I övrigt är det svårt att avgöra vad som är bäst, det verkar ju som att det inte spelar så stor roll om man köper svenskt eller utländskt längre?